Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nieuwe scholen voor kleinkunst en cabaret

Home

Van onze kunstredactie AMSTERDAM - De grote belangstelling voor cabaret in Nederland uit zich niet alleen in uitverkochte zalen. Aangestoken door het succes van jonge cabaretiers als Sanne Wallis de Vries, Hans Teeuwen en Theo Maassen willen steeds meer mensen zelf de planken op en neemt de vraag naar opleidingen toe. Vanaf september heeft Rotterdam zijn eigen 'Cabaretacademie' en in Amsterdam is dit weekeinde de deeltijdopleiding kleinkunst 'Studio ST & M' geopend.

Studio ST & M (Stem, theater, muziek), ondergebracht in de Kleine Komedie, is een initiatief van Selma Susanna, regisseur van het zeer succesvolle debuutprogramma SOP van Sanne Wallis de Vries. Haar twaalf deeltijdleerlingen zijn volwassenen die naast studie of baan serieus verder willen in de kleinkunst.

De Rotterdamse Cabaretacademie krijgt onderdak in Theater Zuidplein en richt zich juist op jongeren tussen de 14 en 20 jaar. Studieleider van deze éénjarige opleiding wordt Bert Klunder, die een eigen cabaret-programma heeft onder de naam 'De Doorwerkers'. Daarnaast regisseerde hij de musical van Brigitte Kaandorp. Rob Kamphues en Najib Amhali zijn benaderd om gastlessen te verzorgen. De opleiding speelt in op de zeer gemêleerde samenstelling van de bevolking in Rotterdam. “Door de samensmelting van culturen kan in deze regio een apart soort humor ontstaan”, zegt Hans Verbeij van het Zuidplein Theater. Kennelijk is de drempel voor met name allochtone jongeren nu nog vaak te groot. “Ze worden nu misschien te snel ondergesneeuwd door ons soort Rotterdamse humor”, aldus Verbeij.

Directeur Ruut Weissman van de Anmsterdamse Academie voor Kleinkunst ziet in de nieuwe opleidingen geen bedreiging. “Het zijn goede aanvullingen, die zich op andere groepen leerlingen richten. Er is veel beunhazerij in de cabaretwereld, maar in Selma en Bert heb ik alle vertrouwen.” Volgens Weissman is er inderdaad sprake van een cabaret-hype. “En met een hype weet je nooit hoe lang die duurt. De jongste generatie cabaretiers is erg succesvol. Dat steekt aan, hoewel er alles bij elkaar maar 10 cabaretiers zijn die helemaal van hun vak kunnen leven. Maar kennelijk voorzien opleidingen als deze in een behoefte.”

Deel dit artikel