Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nieuwe helikopter onder de maat

Home

GEORGE MARLET EN RIEKELT PASTERKAMP

NH-90 helikopter. Foto © Wikipedia

De prestaties van de nieuwe defensiehelikopter laten ernstig te wensen over. De NH-90 is te zwaar en beperkt inzetbaar.

Defensie schaft twintig NH-90-helikopters aan voor in totaal 1 miljard euro. Uit een intern rapport van de luchtmacht blijkt dat de NH-90 te zwaar is, minder mensen kan meenemen dan was voorzien en bij hoge temperaturen een kleinere actieradius heeft. Defensie erkent de tekortkomingen van de NH-90 en zegt daarover met de fabrikant in gesprek te zijn. Van de twintig bestelde helikopters zijn er inmiddels vier geleverd.

Volgens ingewijden heeft fabrikant NH Industries aangeboden om in plaats van de NH-90-helikopter een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters aan Nederland te leveren. Dit toestel is met een stuksprijs van 23 miljoen euro ruim de helft goedkoper dan de NH-90 en voldoet wel aan de eisen. Defensie zou het aanbod echter hebben afgeslagen.

De NH-90 komt in de plaats van onder meer de Cougar-helikopter. Vanwege de bezuinigingen wil minister Hillen veertien van de zeventien Cougars niet meer laten vliegen. De CDA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor om vijf extra Cougars in de lucht te houden. Daarmee wil CDA-Kamerlid Raymond Knops voorkomen dat er de komende jaren te weinig helikopters beschikbaar zijn voor transport- en opsporings- en reddingstaken.

Te zwaar, te krap en te kleine actieradius
De NH-90 is niet in staat om dezelfde taken uit te voeren. De nieuwe helikopter is 600 kilo te zwaar en kan daardoor minder gewicht meenemen. Het toestel is beperkt inzetbaar.

Dit blijkt uit een intern rapport van de Koninklijke Luchtmacht, in bezit van deze krant. Ondanks de intern geuite bezwaren zette de Defensieleiding het afstoten van de Cougar-helikopter door. Veertien van de zeventien op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerde toestellen staan aan de grond. De overige drie vliegen door tot eind volgend jaar.

De Tweede Kamer debatteert maandag over de bezuinigingen op Defensie met minister Hillen. Hij zei eerder in de Kamer dat hij de komende jaren 'een behoorlijke dip' in de helikoptercapaciteit van Defensie ziet ontstaan. "Het is niet rampzalig, wel ernstig." In 2017 is de capaciteit volgens Hillen weer op orde. Dan zijn er zes nieuwe Chinook-helikopters bijgekomen en zijn ook de nieuwe NH-90 helikopters beschikbaar.

CDA-Kamerlid Raymond Knops wil geen gat laten vallen in de helikoptertaken van Defensie en stelt daarom voor om tot vijf extra Cougars tot 2017 in de lucht te houden. "Tot 2017 zitten we met een gat in de transport- en SAR-capaciteit (opsporings- en reddingstaken boven Wadden- en Noordzee; red.). Om dat gat te vullen, houden we de Cougars operationeel. In de verkoop leveren de toestellen toch niks op."

Nederland heeft inmiddels vier van de twintig bestelde NH-90's in handen. Volgend jaar komen er nog eens drie bij. De toestellen kosten 50 miljoen euro per stuk. Van de NH-90's zijn er twaalf bestemd voor de marine en acht voor de luchtmacht. Oorspronkelijk was de NH-90 alleen bestemd om de Lynx-marinehelikopter te vervangen, maar het toestel moet nu ook als vervanging van de Cougar-transporthelikopter gaan dienen.

Maar de NH-90 kan minder dan de Cougar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht. Bij operaties boven zee kan de NH-90 slechts vijf of zes van de gewenste twaalf personen vervoeren. De Cougar kwam tot negen. Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl.

De NH-90 wordt gebouwd door NH Industries, een dochter van Eurocopter. Naar verluidt onderkent Eurocopter de problemen met de NH-90 en heeft het bedrijf Defensie aangeboden om de zeventien Nederlandse Cougar-helikopters en de nieuw aan te schaffen NH-90 helikopters terug te nemen.

Hiervoor in de plaats wil NH Industries een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters leveren. Deze helikopter is de laatste doorontwikkeling van de Puma/Cougarseries. Een volledig uitgeruste AS-725 kost 23 miljoen euro. Defensie is niet op dit aanbod ingegaan en houdt vast aan drie helikoptertypes: CH-47 Chinook, AH-64 Apache en de NH-90.

Ook de Duitse krijgsmacht is kritisch over de NH-90. Niet alleen ergeren de Duitsers zich aan de tegenvallende prestaties, ook de beperkte ruimte in het toestel zorgt voor irritaties.

Deel dit artikel