Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Niet glazen plafond, maar onzekerheid speelt vrouwen parten

Home

Redactie

© thinkstock

Vrouwen geven het glazen plafond al jaren de schuld van hun achterstand op carrièregebied. Dat speelt zeker mee, maar is absoluut niet de enige reden, ontdekten de auteurs van het boek The Confidence Code. Ze hebben te weinig zelfvertrouwen, terwijl hun mannelijke collega's zich door zelfoverschatting overal doorheen slaan.

"Waarom denken mannen dat ze zo fantastisch zijn", vraagt Atlantic-journalist Hanna Rosin aan de auteurs Claire Shipman en Katty Kay. De dames lachen, kijken elkaar aan en mijmeren over een weloverwogen antwoord. Dan begint Shipman: "Mannen denken anders dan vrouwen. Ze zijn meer gefocust en houden minder rekening met de gevoelens van anderen." Co-auteur Kay vult aan: "Ze twijfelen niet aan zichzelf. Wij vrouwen daarentegen, doen niets anders. Continu malen we over de fouten die we hebben gemaakt."

'Allemaal puur geluk'
De Britse Kay en de Amerikaanse Shipman zijn allebei journalisten en allebei onzeker. Ze boekten grote successen, maar de zenuwen en de twijfelachtigheid werden er niet minder om. Kay werd anchorwoman bij het internationale nieuwskanaal BBC. Ach, vond ze, dat komt door mijn Britse accent. Dan klink ik sowieso intelligenter. Shipman was al heel jong correspondent in Moskou. Maar dat was puur geluk, zei ze tegen vrienden en familie. "Ik was op het juiste moment op de juiste plek."

Ze besloten er een boek over te schrijven en spraken met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten. Een van hen is de 32-jarige Clara Shih. Een jonge zakenvrouw die het succesvolle social mediabedrijf Hearsay Social oprichtte. Sinds een paar jaar is ze de vrouwelijke einselganger van het bestuur van Starbucks en als student aan de Harvard University studeerde ze cum laude af. Toch zegt ze: "Ik heb het gevoel dat ik elk moment door de mand kan vallen. Dat mensen er elk moment achter kunnen komen dat ik niet zo goed ben als ze denken."

Als je zelfverzekerd bent, maakt het niet uit of je goed bent
Dat soort doemdenken weerhoudt vrouwen van groter succes, concluderen Kay en Shipman in hun boek. Met de hulp van verschillende onderzoekers ontdekten ze dat alleen 'goed zijn' niet genoeg is om je staande te houden in de professionele jungle. Succes wordt voor een groot deel bepaald door je hoeveelheid zelfvertrouwen.

Zo geeft professor Ernesto Reuben van de Columbia Business School aan dat mannen zich in dertig procent van de gevallen overschatten. Niet zo handig, zou je denken. Maar het tegendeel is waar. Hoe meer je gelooft dat je bepaalde functies aankunt, hoe meer anderen het  je toevertrouwen. "Een lagere stem, een kalme manier van praten en expansieve lichaamstaal. Het zijn allemaal dingen die eraan bijdragen dat je zelfverzekerd overkomt. Dat je goed bent in wat je doet is op dat moment eigenlijk niet zo belangrijk", vult psycholoog Cameron Anderson van University of California zijn collega-professor aan.

Onze eigen Neelie Kroes kaartte de onzekerheidskloof tussen mannen en vrouwen een paar maanden geleden ook al aan. Mannen zijn gehaaider, zei ze. Ze durven meer. "Als vrouwen niet zeker weten of ze iets kunnen, doen ze het niet." En ook dat blijkt uit een van de onderzoeken die Shipman en Kay aanhalen. Waar vrouwen bij een vacature van mening zijn dat ze aan alle eisen moeten voldoen, denken mannen dat zestig procent al voldoende is. "We willen perfect zijn", zegt Kay het interview met Atlantic. Maar, maant ze: "Als perfect je standaard is, ga je nooit goed genoeg zijn."

Lees verder na de advertentie
Ik heb het gevoel dat ik elk moment door de mand kan vallen. Dat mensen er elk moment achter kunnen komen dat ik niet zo goed ben als ze denken.

Clara Shih, oprichter Hearsay Social

Deel dit artikel

Ik heb het gevoel dat ik elk moment door de mand kan vallen. Dat mensen er elk moment achter kunnen komen dat ik niet zo goed ben als ze denken.

Clara Shih, oprichter Hearsay Social