Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Netkous op en in vijf minuten was de buit binnen

Home

Adri Vermaat

Beelden van de beveiligingscamera's in de Kunsthal. © AFP

Hooguit vijf minuten hadden dieven deze week nodig om uit de Kunsthal in Rotterdam zeven kostbare schilderijen te stelen van de Triton Collectie, eigendom van de Rotterdamse familie Cordia. Meteen na de roof toonden deskundigen zich verbaasd, en soms kritisch, over het ontbreken van extra veiligheidsmaatregelen rond de bijzondere expositie van zoveel particuliere kunstwerken in de Kunsthal.

Met twintig rechercheurs, evenveel als bij een moord, verricht de politie minutieus onderzoek naar sporen die tot aanhouding van de daders moeten leiden, en de vondst van de gestolen doeken.

Heeft het politieonderzoek al tot enig tastbaar resultaat geleid?

Niet of nauwelijks. Over de identiteit van de daders en hun motief en achtergrond weet de recherche bitter weinig. Op borden die sinds gisteren bij de Kunsthal staan en met flyers, die worden verspreid onder lokale taxichauffeurs en nachtwerkers, worden eventuele getuigen aangemoedigd zich te melden. Vaststaat dat de rovers via een deur aan de vanaf de openbare weg onzichtbare achterzijde de Kunsthal zijn binnengedrongen. Het pand heeft behalve een alarmsysteem wel camerabewaking, maar de beschikbare beelden ervan hebben de recherche nog niet verder kunnen helpen.

De rovers sloegen in een bewolkte herfstnacht toe en waren in mum van tijd met de buit verdwenen. Een panty over het hoofd, zoals privédetective Ben Zuidema deze week in Trouw zei, is dan voldoende om het nut van camerabeelden geheel teniet te doen. De politie zelf heeft inmiddels enkele beelden van de diefstal vrijgegeven, al lijken die de woorden van Zuidema te onderstrepen.

Hoe raakten museum en politie op de hoogte van de roof en wat gebeurde er in de uren hierna?

In het eerste officiële persbericht dat de politie dinsdagochtend om 11.53 uur verspreidde, werd gezegd dat de inbraakmelding 'kort na 03.00 uur' 's nachts plaatsvond. Donderdag was dit bijgesteld naar 03.15 uur. Het alarm bij de beveiligingsmaatschappij was kort ervoor afgegaan. De beveiliger nam contact op met de meldkamer van de politie, waarna surveillerende agenten en beveiligers op onderzoek uitgingen. Geforceerde sloten of andere verdachte situaties werden rond de Kunsthal niet aangetroffen. Toen de beveiligingsmedewerkers naar binnen gingen om te zien of de zaak ook daar in orde was, ontdekten zij de diefstal van de schilderijen. De Forensische Opsporing van het politiekorps heeft na uitvoerig onderzoek inmiddels vastgesteld hoe de 'daders zijn binnengekomen, zonder dat er verbrekingen waarneembaar waren'. Meer zegt de politie hierover niet.

Is nu gezegd dat de beveiliging van de Kunsthal een aanfluiting is, zoals sommigen beweren?

Nee, dat hoeft niet. Alles wijst erop dat de daders, of misschien hun opdrachtgever(s), in de dagen voor de roof de Triton Collectie hebben bezocht en goed hebben rondgekeken. Met het oog hierop heeft de politie alle bezoekers, die sinds de opening op 7 oktober de expositie bezochten en daar foto's of videobeelden maakten, verzocht hun beeldmateriaal af te staan. Er is een gerede kans dat de dieven gebruikmaakten van de in inbrekerskringen bekende flippermethode: met een hard stukje plastic, bijvoorbeeld een bankpas, tussen de deur het slot openen.

De suggestie dat de deur van het museum in de bewuste nacht niet op slot was, kan natuurlijk ook kloppen. In dat geval is het aannemelijk dat de rovers hulp kregen van binnenuit. De manier waarop de politie naar buiten treedt - met de nadruk op het vinden van getuigen - duidt daar vooralsnog niet op.

Valt de Kunsthal dan niets te verwijten?

Formeel vermoedelijk niet. De verzekering van de Triton Collectie gebeurde conform de geldende regels, tot tevredenheid van de verzekeraar. Maar net als veel kunstliefhebbers en veiligheidsdeskundigen zal ook Kunsthaldirecteur Emily Ansenk het achteraf betreuren dat de Triton Collectie niet in aparte, extra beveiligde ruimtes is tentoongesteld.

Deel dit artikel