Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederlandse exporteurs zijn nog niet klaar voor de brexit

Home

Meindert vander Kaaij

Een Stena Line-boot met bestemming Engeland in Hoek van Holland. Na de brexit moeten bedrijven rekenen op papierwerk en vertraging. © foto Arie Kievit

Nederlandse exportbedrijven onderschatten de naderende brexit, vinden de douane en het Rotterdamse Havenbedrijf. Wie documenten niet op orde heeft, kan rekenen op flinke vertraging.

Wijzend op een voorbijkomende truck zegt Annika Hult van Stena Line dat het haar werknemers ongeveer anderhalve minuut kost om die te controleren en toegang te verschaffen tot de boot naar Groot-Brittannië. Hoeveel tijd het gaat kosten na 29 maart volgend jaar, de dag dat de brexit ingaat? Hult heeft geen idee. "Ik ga niet speculeren over wachttijden. Maar het gaat leiden tot vertragingen, geen twijfel mogelijk."

Lees verder na de advertentie

Veel hangt af van de wijze waarop Nederlandse exporteurs zich voorbereiden op de aanstaande scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Op dit moment ziet dat er weinig rooskleurig uit volgens betrokken instanties. Uit een onlangs gehouden enquête blijkt dat nog maar 18 procent van de pakweg 38.000 bedrijven die naar het VK exporteren, piekert over maatregelen.

De douane schat dat de wachttijden voor vervoerders na de brexit kunnen oplopen tot een dag

Dat baart het Havenbedrijf Rotterdam, dat gisteren een persbijeenkomst organiseerde over de brexit, grote zorgen. Er komt een geweldige papierlawine op bedrijven af. Wie een bepaald document niet op orde heeft, komt niet door de douane. Bedrijven moeten rekening houden met lange wachttijden bij de ferryterminals in de Rotterdamse en Britse havens. Volgens Mark Dijk van het Havenbedrijf gaat daar schade van komen. "Vooral bij voedsel en landbouwproducten. De verliezen kunnen oplopen tot 30 procent van de export."

De Nederlandse douane schat dat de wachttijden voor vervoerders kunnen oplopen tot een dag. In plaats van twee handelingen nu, zullen exportbedrijven straks elf handelingen moeten verrichten om de goederen in Britse havens geaccepteerd te krijgen. Bedrijven lijken zich nauwelijks te realiseren dat de handel met Groot-Brittannië gepaard zal gaan met veel formaliteiten, documenten en inspecties, zegt Dijk.

Onzekerheid

Het is nu nog iets minder dan tweehonderd dagen totdat Groot-Brittannië uit de Europese handelszone treedt. Rond de precieze invulling zijn nog veel onzekerheden, in Brussel zijn de onderhandelingen nog in volle gang. "Dat zijn politieke onzekerheden", zei Roel van 't Veld namens de Nederlandse douane. "Voor ons zijn die onzekerheden er niet, of het een harde of een zachte brexit wordt. Het is het einde van de vrije markt tussen Europa en Groot-Brittannië. Goederen moeten worden ingeklaard. Voedsel moeten we inspecteren. Levende dieren moeten worden onderzocht door dierenartsen."

Overheden zijn nu druk bezig met het werven van personeel dat vanaf 29 maart volgend jaar al die taken kan uitvoeren. Zo is de douane begonnen met de zoektocht naar en het vervolgens trainen van 900 extra ambtenaren die straks nodig zijn.

De Voedsel- en Warenautoriteit, verantwoordelijk voor de controle van voedsel en van levende dieren uit landen buiten de EU, moet uitbreiden met 140 ambtenaren. Daarbij zitten honderd dierenartsen, die nodig zijn voor onderzoek van levende dieren. Die laatste beroepsgroep is niet voldoende in Nederland aanwezig, dus de artsen worden gezocht in Oost- en Zuid-Europa. Grote onzekerheid is er over waar die controles uitgevoerd moeten worden.

1993

Nu al kijken mensen van Stena Line met nostalgie terug naar 1 januari 1993, het moment waarop de Europese markten opengingen en de vrije handel van goederen en personen op gang kwam. De ruimten waar de inspecties en controles plaatsvonden werden opgedoekt en maakten plaats voor kantoren voor het verwerken van de exploderende export.

Marcel van der Vlugt, hoofd operaties van Stena Line, wijst op luchtfoto's van hun werven in Hoek van Holland en in Europoort. "We zitten barstensvol. Plek voor nieuwe inspectieruimten zullen we elders moeten zoeken." De investeringen daarvoor komen er bovendien niet voordat vaststaat hoe de deal tussen de Britten en Europa eruitziet.

"We moeten dus rekening houden met een overgangsperiode", zegt Annika Hult. "Nederlandse producten die vandaag verscheept worden, liggen morgenochtend in Britse winkels. Maar dat is een strak schema. Elke inbreuk daarop betekent dat we dat niet redden, waardoor producten aan kwaliteit en waarde verliezen."

Lees ook:

Zonder nieuwe bondgenoten zal Nederland het na de brexit niet redden

Als leider van de kleintjes kun je geen vuist maken. In post-brexit-Europa moet Nederland op zoek naar nieuwe, machtige vrienden zoals Frankrijk en Spanje.

Deel dit artikel

De douane schat dat de wachttijden voor vervoerders na de brexit kunnen oplopen tot een dag