Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederlandse dance oppermachtig

Home

STIJN TIELEMANS

Dj's als Tiësto, Hardwell en Afrojack blijven een zeer populair exportproduct

Voor de negende keer op rij zingen, spelen en vooral draaien Nederlandse popartiesten in het buitenland meer bij elkaar dan het jaar ervoor. Dj's als Afrojack, Hardwell en Tiësto zijn Nederlands populairste muzikale exportproducten.

Zo'n 158 miljoen euro brachten de artiesten binnen uit het buitenland in 2013, een vijfde meer dan in 2012, meldt auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Nederlandse dj's zijn goed voor 70 procent van die export. Dat de nieuwste cijfers niet recenter zijn, heeft te maken met traagheid van betalen in het buitenland. Buma/Stemra moet lang wachten voordat het geld uit auteursrecht naar Nederland is overgemaakt.

De Nederlandse dance-industrie heeft een totale omzet van iets meer dan een half miljard euro, maar daarbij tellen ook bijvoorbeeld dancefeesten mee die vanuit Nederland in het buitenland worden georganiseerd, zoals Sensation. De Amsterdamse dancefeestorganisator ID&T, sinds 2013 in Amerikaanse handen, bracht dat dance-evenement naar dertig landen. Niet voor niets is popmuziek, en daarmee dance, toegevoegd aan de categorie creatieve industrie van het topsectorenbeleid. Zo kunnen popmuzikanten en dj's gebruikmaken van de hulp van de overheid om nog groter te worden.

Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, verwacht dat de groei van de muziekexport doorzet. "Het is ongelofelijk om te zien hoeveel Nederlandse dance-artiesten in 2014 weer op en neer vlogen voor een optreden. Dance en hardstyle worden steeds populairder in Amerika. De belangstelling in het Verre Oosten en Zuid-Amerika groeit. De bedragen die ieder jaar omgaan in de dance stijgen exponentieel. Dan praat je over enkele tonnen voor een dance-act met Kerst of Oud en Nieuw in Amerika."

Nederlandse muzikanten speelden in 2013 vaak in Europa, maar ook vele duizenden kilometers oostwaarts in China, India en Indonesië. Veruit het vaakst stonden zij op Amerikaanse festivals of draaiden ze in het clubcircuit daar.

In 2013 gaven de iets meer dan duizend Nederlandse artiesten 14.000 buitenlandse concerten, een toename van 21 procent ten opzichte van 2012. Niet altijd boren de muzikanten een nieuwe markt aan. Soms vermaken ze Nederlandse vakantiegangers op Ibiza of Kreta, of Nederlanders die voor langere tijd werken in het buitenland.

Er zijn maar weinig landen die zo veel muziek exporteren als Nederland, zegt Helmink. Alleen artiesten uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, IJsland en Zweden doen betere zaken over de grens. "Dat laatste land heeft half zo veel inwoners als Nederland, maar een relatief hogere exportwaarde. De Zweedse auteursrechtenorganisatie heeft drie keer zo veel leden. Kinderen krijgen daar al op hun vierde een instrument in hun handen geduwd. Dat betaalt zich uit met een exportwaarde van tussen de 700 miljoen en de 900 miljoen euro.

"Het wordt zo langzamerhand tijd dat iemand met zijn vuist op tafel slaat, misschien doe ik het wel, zodat iedereen in Nederland verplicht en structureel muziekonderwijs krijgt. Nederland heeft het in zich om de exportwaarde van Zweden te overtreffen."

Wat zijn de verwachtingen voor 2014? De Nederlandse popmuziek valt steeds beter in het buitenland, zegt Helmink. "Nederlandse dj's zijn de voortrekkers, nu krijgen andere artiesten daar voet aan de grond. Mr. Probz, Dotan en The Common Linnets timmeren hard aan de weg. De groei van de popmuziek blijft zeker niet achter bij die van dance."

Lees verder na de advertentie

Ook Nederlands klassiek is gewild

De vergelijking tussen de export van pop- en van klassieke muziek gaat mank, bijvoorbeeld omdat veel klassieke muziekstukken vrij zijn van auteursrechten. Maar ook klassiek doet het goed. Zo trad het Koninklijk Concertgebouworkest in 2013 53 keer op in het buitenland, goed voor een omzet van bijna 8 miljoen euro. Normaal geeft het orkest 35 tot 40 concerten in het buitenland - gemiddelde omzet 4 miljoen euro plus 1 miljoen euro uit media-inkomsten. Maar 2013 was een bijzonder jaar: het Concertgebouworkest vierde zijn 125-jarig jubileum.

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, nummer twee in Nederland, had twee jaar geleden 36 buitenlandse concerten, die 2 miljoen euro aan omzet opleverden.

Vooral met optredens wordt veel verdiend

Tachtig procent (128 miljoen) van wat Nederlandse artiesten in 2013 over de grens verdienden, komt uit optredens. De rest halen ze uit de verkoop van albums, singles, dvd's en uit rechten. Sinds 2007 groeien de inkomsten uit optredens sterk, vooral door een flinke stijging van dance-optredens met Nederlandse dj's. Om geld te hebben voor nieuwe producties, moeten Nederlandse artiesten hun inkomen over de grens verdienen. Nederland is een land van postzegelformaat, dus alleen hier optreden is niet genoeg, zegt Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur. Om te overleven is succes in het buitenland voor een Nederlandse artiest van steeds groter belang, stelt het Buma/Stemra-rapport.

Exportwaarde dance vervijfvoudigd

In vier jaar tijd vervijfvoudigde de exportwaarde van Nederlandse dance-optredens met dj's, met name omdat dance na 2009 ook in Noord-Amerika doorbrak. In 2010 was de Nederlandse dj Tiësto hoofdgast op een driedaags festival in Californië. "Sinds 'Venus' van Shocking Blue en 'Radar Love' van Golden Earring is het amper meer gelukt daar een dikke hit te scoren. Nederlandse dance krijgt dat wel voor elkaar", zegt Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur. Jaarlijks stelt het Britse dancetijdschrift DJ Mag een lijst op van de honderd beste dj's ter wereld. Een hoge notering is een graadmeter voor het aantal optredens overal ter wereld. In 2009 hoorden 15 Nederlandse dj's bij de beste honderd, nu is een derde van die lijst Nederlands.

Club-dj is nieuwe rock-'n-rollster

Sociale media zijn onmisbaar voor het verdienmodel van artiesten. Dj's lopen voorop in die ontwikkeling. "Mede dankzij hun netwerk in de sociale media bouwen dj's hun populariteit uit tot grote hoogte. Zij verdienen meer geld met optredens in clubs dan met de verkoop van hun muziek", staat in het Buma-rapport. Die muziek is namelijk vrij toegankelijk via speciale platforms. Remixen voor wereldartiesten zijn wel commercieel interessant. Club-dj's, concludeert het Buma-rapport, zijn de nieuwe rock-'n-rollsterren.

andré rieu en anouk, niet bij de topvijftig

Waarom horen André Rieu en Anouk niet bij de vijftig Nederlandse artiesten die het meeste optraden in het buitenland? In 2010 kreeg Rieu last van een virale infectie. De violist met zijn Johann Strauss Orchestra moest het rustiger aan doen en zakte in 2011 van plek vijf naar plek twintig. Met 55 optredens viel hij in 2013 net buiten de topvijftig van meest optredende Nederlandse acts in het buitenland.

In 2012 had André Rieu nog 96 optredens over de grens. Dat was toen goed voor plek zeventien.

Anouk deed in mei 2013 mee aan het Eurovisie Songfestival in Malmö. Ze behaalde er de negende plaats, maar plakte daarna geen buitenlandse tour vast aan haar Zweedse avontuur.

Deel dit artikel