Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederland is hét autoland van de zonne-eeuw

Home

Vincent Dekker

De Nuna8 uit Delft, op weg naar de zesde overwinning in de World Solar Challenge. © Nuon Solar Team, TU Delft
Weblog

De drie Nederlandse deelnemers aan de World Solar Challenge voor zonne-auto's in Australië domineren de hele mondiale concurrentie. Nederland won al vaker, maar de overmacht is dit jaar wel heel erg groot.

De twee Nederlandse 'zonne-raceauto's' versloegen vannacht alle concurrenten: de Red One van de TU Twente werd in deze klasse tweede met alleen nog de Nuna8 uit Delft voor zich. De gezinsauto Stella Lux uit Eindhoven rijdt nog en eindigde vannacht in een tussenklassement bovenaan in zijn klasse. (Zie update onderaan voor einduitslag)

Winnen als gewoonte
Voor het Nuon Solar Team uit Delft is winnen al bijna een gewoonte geworden. Sinds de eerste Nuna de race van in 2001 won, werden ook in 2003, 2005 en 2007 alle concurrenten afgetroefd. Twee keer ging het daarna mis, maar in 2013 stond Nuna7 weer bovenaan en dit jaar is model 8 dus ook weer de snelste onder de zonneraceauto's.
Daar zag het halverwege de race overigens nog niet naar uit, want de concurrent uit Twente Red One ging toen nog aan kop. Maar woensdag wist Nuna8 die kop over te nemen om die tot in Adelaide vast te houden. Red One maakte het Nederlandse feest compleet door tweede te worden.

Gezinsauto
Twee jaar geleden werd naast de 'race-klasse' ook een klasse voor gezinsauto's geïntroduceerd: auto's voor vier personen waar tijdens de race een bestuurder en een passagier in moeten zitten. Naast snelheid is hier ook het 'brandstofverbruik' (hoeveel kilometer op een kWh en op een volle batterij) plus de bruikbaarheid als gezinswagen en de aantrekkelijkheid van de vormgeving van belang.
In 2013 werd het eerste model Stella uit Eindhoven meteen de eerste winnaar in deze klasse, en die prestatie lijkt het sterrenteam uit Eindhoven met de Stella Lux dit jaar te gaan herhalen.

1500 km op één 'tank'
De Stella Lux wist trouwens twee dagen geleden 1500 kilometer te halen op één 'tank' (batterij dus). Angst om zonder stroom langs de kant van de weg te stranden lijkt bij deze auto dus echt niet meer nodig. Ook een prettig idee: zelfs in Nederland leveren de zonnepanelen in een jaar meer stroom op dan de auto bij gemiddeld gebruik 'verstookt'.

Waarom zo dominant?
Als je de ranglijsten sinds 2001 bekijkt, vraag je je toch echt af wat Nederland heeft waardoor de Nederlandse zonneauto's zo extreem dominant zijn. Terwijl Nederland toch geen groot autoland is. Omgekeerd is Duitsland dé autofabriek van de wereld, en heeft het nog geen zonnerace gewonnen. Momenteel staat een team uit Bochum derde, achter de Stella Lux en de Japanse Owl.

Is het toeval dat Tesla zijn Europese fabriek voor e-auto's in Nederland heeft gevestigd? Wordt het hoog tijd voor Volkswagen, Mercedes en BMW om ook maar naar Eindhoven te verhuizen?

Stella Lux wint ook
(Toevoeging zondag 25-10-2015)
Het Solar Team uit Eindhoven heeft inderdaad ook de tweede challenge voor gezinsauto's op zijn naam geschreven. Hun Stella Lux deed er weliswaar iets langer over om de 3000 kilomter dwars door Australië af te leggen dan de Japanse concurrent Owl. Maar de Stella Lux deed dat met twee personen in de auto, tegen één bij de Owl. Ook telden aspecten als gebruiksgemak, kofferbakruimte en comfort voor de jury zo zwaar mee, dat de Stella Lux uiteindelijk met ruime marge tot winnaar werd uitgeroepen.

Lees verder na de advertentie
De Red One uit Twente lag aanvankelijk op kop, maar zag op de voorlaatste racedag de concurrent uit Delft Nuna8 voorbij komen. © Solar Team Twente
De 'gezinsauto' op zonne-energie uit Eindhoven: nog niet te koop in deze showroom, maar dat duurt wellicht niet lang meer. © Solar Team Eindhoven

Deel dit artikel