Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederland eet nooit meer negerzoenen

Home

door Seije Slager

De Nederlandse taal is een gebakje armer. Fabrikant Buys zwicht voor de kritiek dat de naam negerzoen racistisch is.

De lezerswedstrijd die vorig jaar door NRC Handelsblad werd uitgeschreven, leverde inventieve suggesties op, zoals 'choco-burka' en 'blank inborstje'. Maar 'negerzoenen' heten vanaf nu gewoon 'zoenen', zo liet Buys gisteren weten.

Een zegsman legt uit: “Er was altijd gedoe over. Laatst kregen we nog een zending terug uit Frankrijk. Toen de discussie vorig jaar weer begon, hebben we onderzoek laten doen. Veel mensen bleken toch wel moeite te hebben met de naam.“

De nieuwe naam biedt bovendien veel mogelijkheden voor thematische marketing. “We komen straks met paaszoenen, en deze zomer liggen er WK-zoenen in de winkel.“

Roy Groenberg van de 'Stichting eer en herstelbetalingen slachtoffers van slavernij in Suriname', die vorig jaar de naamsverandering eiste, is blij met het succesje. In 2001 dreigde zijn stichting nog tevergeefs met een openbare boekverbranding, als Van Dale het woord 'neger' niet uit het woordenboek zou schrappen. Groenberg laat doorschemeren dat ook 'moorkop' hem niet zint.

Het is niet voor het eerst dat een product om politiek-correcte redenen een nieuwe naam krijgt. Ten tijde van de Kosovo-oorlog probeerden Nederlandse snackbars zonder veel succes het 'patatje oorlog' om te dopen tot 'frietje feest'. En vorig jaar besloot het bedrijf dat jodenvet importeert om die lekkernij voortaan borsthoning te noemen. Wim Kortenhoeven van het Centrum Informatie en Documentatie Israël is daar blij mee: “De term jodenvet geeft toch wat macabere associaties met concentratiekampen.“ Met de term jodenkoek vindt hij niets mis.

Bij Remia, fabrikant van zigeunersaus, hebben zich nog geen boze belangenorganisaties van Roma of Sinti gemeld. En de discussie speelt niet alleen in Nederland. Duitse fabrikanten hebben hun Negerküsse al omgedoopt tot Schaumküsse (schuimkussen). In Zweden mag sinds 2004 negerbollar (negerballen, ook een gebakje) niet in reclame gebruikt worden, op straffe van een boete van ruim 10000 euro.

Deel dit artikel