Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nagenoeg alle Nederlandse groenteveilingen gaan fuseren

Home

DEN HAAG (ANP) - De zes grootste groenteveilingen van Nederland willen eind volgend jaar fuseren. Drie kleinere veilingen beraden zich over aansluiting. Als ook zij meedoen, worden vanaf 1997 vrijwel alle Nederlandse groenten en fruit via één veilingorganisatie verkocht.

Het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen (CBT) maakte het plan voor de superveiling gisteren bekend. Het idee voor de veiling, die Verenigde Tuinbouwveiling Nederland moet gaan heten, is afkomstig van een studiecommissie onder leiding van de Rotterdamse hoogleraar C. Veerman.

De besturen van de huidige veilingen Holland Zeeland (CHZ), RBT Breda, De Kring, Utrecht, Westland en Zuidoost-Nederland (ZON) hebben zich deze week achter het plan geschaard. De zes hadden vorig jaar een omzet van bijna drie miljard gulden. Dat is driekwart van wat er in Nederland aan groenten en fruit werd verkocht.

De leden (tuinders) van de zes veilingen, die fungeren als collectieve verkooporganisaties van de telers, zullen zich binnenkort uitspreken over het plan. De veilingen KZIJ, WFO en Geldermalsen overwegen zich bij de fusie aan te sluiten.

De bundeling van veilingen moet leiden tot kostenbesparing en vooral tot een betere afzet en verkoopbevordering van tuinbouwprodukten. Het is een antwoord op de groeiende buitenlandse concurrentie en op de kritiek dat tuinders onvoldoende inspelen op de vraag van de consument. “Een professionele vermarkting van produkten moet gedegen worden aangepakt. Het is de enige strategisch zinvolle weg om de concurrentiepositie van de groente- en fruitsector in Nederland te versterken.” aldus Veerman. Volgens hem moet de vermarkting daarom worden ondergebracht in één grote, landelijke organisatie.

Tot nu toe werken alle veilingen zelfstandig. In de praktijk blijkt dat niet altijd even efficiënt. De afnemers van groenten en fruit - met name de supermarkten - zijn de afgelopen decennia door fusie en samenwerking steeds grootschaliger gaan inkopen. De bundeling van het aanbod op de veilingen is daarbij achtergebleven. Daardoor kunnen de afnemers de producenten steeds meer onder druk zetten. Door de schaalvergroting van de supermarkten te beantwoorden met een super-veilingen, hopen de tuinders weer sterker te staan.

De Verenigde Tuinbouwveiling Nederland (VTN) krijgt de vorm van een besloten vennootschap. De aandelen van deze BV komen in handen van een coöperatie, waarin de telers de zeggenschap houden. Die medezeggenschap is gebaseerd op de omzet van de individuele teler, net zoals nu.

De huidige veilinggebouwen blijven gewoon bestaan, en de telers blijven hun produkten ook daar aanvoeren. De verkoop, promotie en begeleiding loopt echter via één instelling: de VTN. De produkten komen dus voor één landelijke klok, vertelt adjunct-directeur H. Rijsdijk van veiling RBT Breda. Via telefoonlijnen worden de veilingklokken aan elkaar gekoppeld. De 'master-veiling' zet alle klokken tegelijk in werking. De aangeboden produkten zijn niet te zien, maar worden nauw omschreven. Rijsdijk: “Wij werken al vijftien jaar met het televeilsysteem. Het gaat bij ons heel anders toe dan op de bloemenveiling waar bij wijze van spreken ieder emmertje met lelies nog langs komt.”

Deel dit artikel