Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Morbide popliedjes tonen narcisme van jeugd

Home

Jeannine Julen

Volgens onderzoekster Jean Twenge tonen poliederen aan dat jongeren steeds meer de grenzen opzoeken, omdat ze alles uit het leven willen halen. © anp

Ze zijn narcistisch, willen alles uit het leven halen en vrezen er niet voor jong te sterven. Volgens onderzoekster en psychologe Jean Twenge zijn deze karaktereigenschappen van de huidige generatie (Amerikaanse) tieners en twintigers af te lezen uit de popmuziek van tegenwoordig.

Tonight
We are young 

So let's set the world on fire 
We can burn brighter 
Than the sun

Het zijn wat zinnen uit het refrein van het popliedje We Are Young van de band Fun. Een schoolvoorbeeld waar volgens schrijfster Twenge de YOLO-mentaliteit (You Only Live Once) vanaf druipt. Jongeren van nu zijn erop gebrand iets te maken van hun leven, omdat het morgen afgelopen kan zijn, zegt de onderzoekster tegen het online magazine The Atlantic. Deze levenslust gaat volgens haar gepaard met een enorme dosis zelfvertrouwen die vaak genoeg doorslaat in narcisme.

Twenge bestudeerde diverse popliederen om zo de tijdgeest in kaart te brengen en de culturele waarden van jongeren te achterhalen. Haar bevindingen bundelde ze in het boek 'Generation Me: Why Today's Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled--and More Miserable Than Ever Before'.

Dat narcisme oprukt, blijkt volgens Twenge uit het toenemende gebruik van woorden als 'I' en 'me' in liedteksten. In de jaren tachtig werd vooral gerept over liefde en samen zijn, maar dat is in de afgelopen 27 jaar enorm afgevlakt, zegt de onderzoekster.

De kip of het ei
Je kunt de analyse van Twenge vergelijken met het kip-en-eiverhaal. Onduidelijk blijft wie eerst was, zegt muziekprofessor John Covach van de Rochester University. Hetzelfde geldt voor de huidige YOLO-mentaliteit. Het wordt nu weliswaar veelvuldig gebruikt door muzikanten, maar dat wil nog niet zeggen dat daar vroeger geen sprake van was.

Al in de jaren vijftig en zestig - als je goed zoekt zelfs nog voor de Tweede Wereldoorlog- vierde een egocentrische levenswijze hoogtij in de entertainmentindustrie, stelt Covach. Zo belichaamde de Amerikaanse acteur James Dean de YOLO-mentaliteit als geen ander. Dean stond bekend als rebel en stierf met 24 jaar een vroege dood.

Muziek is niet de oorzaak van een fenomeen als de YOLO-mentaliteit, maar het vertelt wel wat er aan de hand is, nuanceert Robert Fink, musicoloog aan UCLA. Popmuziek is dan ook een goed middel om de tijdgeest te analyseren. Maar, stelt hij ook, het is niet de eerste keer dat liedteksten ietwat morbide zijn. Popicoon Prince zong decennia geleden al over het plukken van de dag en het einde van de wereld in zijn nummer 1999.

Rapcultuur maakte sterven anders
Het verschil met toen is dat de reden van de YOLO-mentaliteit is veranderd, zegt Fink. Vandaag de dag is het jonge sterven ook te koppelen aan extreme gewelddadigheid voortkomend uit de rapcultuur. 'Live fast, die young' staat in dit geval voor hard zijn, een gangster zijn en daardoor elk moment kunnen sterven. En als het leven plots over kan zijn, is het ook zaak daarvan te genieten met veel feesten, drank- en drugsgebruik.

Het is een boodschap die al jaren door hiphoppers wordt verkondigd, waardoor andere genres het ook over zijn gaan nemen. "Deze culturele positie is nu bijna net zo gewoon als ademen", aldus Fink.

Lees verder na de advertentie

 
"Deze culturele positie van snel leven en jong sterven is nu bijna net zo gewoon als ademen"
Robert Fink, musicoloog aan de UCLA

We Are Young

Deel dit artikel