Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Mooie zoektocht naar wortels van Motians muziek

Home

MISCHA ANDRIESSEN

Jazz

Pianolab Harry Tavitian, Dante Boon, Stevko Busch en anderen ****

November 2011 overleed Paul Motian, een van de beste, meest eigenwijze en daardoor invloedrijke drummers in de moderne jazz. Een opvallend element in Motians spel was de losse manier waarop hij met ritmes omging. Zelf verklaarde hij het ontstaan van die spelopvatting uit de oosterse muziek die zijn ouders thuis draaiden. Motian was van Armeense komaf en muziekjournalist Henning Bolte kwam op het idee om verschillende muzikanten te laten graven naar de Armeense en Anatolische wortels van Motians muziek.

De Roemeense pianist Harry Tavitian bleek daarin volkomen thuis. Hij bracht vrije jazzbewerkingen van Armeense kerkmuziek en de composities van de aartsvader van de Armeense muziek, de priester Komitas (1869-1935). Tavitian maakte meteen duidelijk dat de zoektocht naar de achtergrond van Motians muziek vooral over vervagende genregrenzen ging. De Roemeen reeg jazz, klassiek, volks- en kerkmuziek aaneen. Opvallend was de lichtheid van ritmes en melodieën, de geweldige ruimte in de muziek. Dat zette de deur wagenwijd open naar Motian met zijn relaxte timing en zijn liefde voor de zo luchtig lijkende, maar meesterlijke Broadwayliedjes.

Na Tavitian speelde pianist Dante Boon een korte, maar afgewogen klassieke set, waarin zes dansen van opnieuw Komitas zowel de verbindende schakel als het hoogtepunt vormden. Een overweldigende rust, schijnbare gewichtsloosheid en indringende melancholie over kwieke en complexe ritmes; als Motians nabijheid kon worden gevoeld, dan was het daar.

De verstilling die Boon in zijn concert aan de dag legde, werd voortgezet in het afsluitende optreden van het gelegenheidskwartet onder leiding van pianist Stevko Busch. Het werd een subtiel maar zinderend klankspel waarbij trompettist Tom Arthurs en vooral Jan Bang met zijn live samples sfeerbepalend waren. De Armeense invloed werd steeds duidelijker. Zeker toen Vahe Hovanesian met zijn duduk (een Armeens soort hobo) zich bij de groep aansloot. Duduk met trompet is een zelden gehoorde combinatie, maar naderhand restte maar één vraag: waarom eigenlijk?

Deel dit artikel