Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Mooi maakt entree in wereldstations NS

Home

UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen hebben een overeenkomst gesloten met de parfumerieketen Mooi. Dat maakten de ondernemingen dinsdag bekend. Mooi gaat vestigingen openen in de zogenoemde wereldstations, waar hogesnelheidstreinen een stop maken en die tot 2013 grondig gerenoveerd worden.

De centrale stations in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Breda (HSL Zuid), Utrecht en Arnhem (ICE) moeten een wereldse uitstraling krijgen. NS maakte deze zomer al bekend dat het 137 miljoen euro investeert in de ontwikkeling van de stations van 'overstapmachines' naar prettige verblijfsplekken. Primair blijven het treinstations, maar daarnaast ondergaan ze van binnen en buiten een gedaanteverwisseling. Er komen winkels met thema's als mode & sport, beauty & health, media en 'To Go wereld' (zoals Albert Heijn-vestigingen).

Leiden geldt sinds enige tijd als proefstation. Mooi opent daar binnenkort haar eerste vestiging. ,,Dit bedrijf krijgt een prominente plek in het beauty & health-domein'', zegt Irma Luitse-Winkenius van NS Poort, het onderdeel van Nederlandse Spoorwegen dat verantwoordelijk is voor stationsontwikkeling. ,,We willen deze belangrijke stations als eerste een kwaliteitsinjectie geven. De komst van Mooi past daar helemaal bij. Dit is niet zomaar een parfumerie.''

Beleefconcept

Don Kouwenhoven, mede-directeur van Mooi, vertelt dat zijn bedrijf sinds dit jaar op zeven plaatsen in Zuid-Holland actief is met een nieuw luxe 'beleefconcept'. ,,We gaan uit van het idee dat iedereen mooi is, je hoeft niet per se een model te zijn om bij ons binnen te lopen'', legt hij uit. ,,Onze adviseurs staan niet achter een balie, maar lopen rond in de winkel. We willen ons onderscheiden, bijvoorbeeld met een catwalk in de winkels, waar merken als Chanel, Dior en Lancome zich kunnen presenteren.''

Mooi is de eerste in een reeks ondernemingen die op termijn zijn entree maakt in de vernieuwde stations. ,,We zijn in gesprek met een groot aantal bedrijven die willen samenwerken'', vertelt Luitse-Winkenius. Winkelketens zijn zeer geïnteresseerd in de ruim 1,1 miljoen reizigers die dagelijks de trein pakken.

Mening

Bij de verbouwing van de stations vertrouwt NS niet alleen op het eigen oordeel en dat van de partners. ,,We gaan ook onze klanten naar hun mening vragen, onder meer via de website www.nsproefstations.nl. We gaan bijvoorbeeld proefdraaien met twee toiletconcepten, het oordeel van de klant is dan erg belangrijk.''

NS gebruikt de komende twee jaar om te bekijken wat de ideale inrichting is voor de stations waar hogesnelheidstreinen stoppen. In Leiden zijn de ontwikkelingen het eerst zichtbaar. ,,We hebben daar plannen om een fitnesscentrum en een schoonheidssalon te openen'', aldus Luitse-Winkenius.

Deel dit artikel