Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Moeten we nou echt nóg meer groente en fruit eten?

Home

Joep Engels

© anp

Twee stuks fruit en twee ons groente per dag. Hooguit 5 procent van de Nederlanders haalt dit advies van de Gezondheidsraad. Maar het is nog lang niet genoeg, concludeert een Britse studie. Wie iedere dag drie grote vruchten en 400 gram groente verorbert, verlaagt zijn sterftekans met meer dan 40 procent. Dat beweerden artsen van het University College in Londen, begin deze week in het Journal of Epidemiology and Community Health.

Dat is een enorm effect. Hoe hebben ze dat aangetoond?
De Britten hebben 65.000 landgenoten van 35 jaar en ouder acht jaar lang gevolgd. Daarbij zagen ze een duidelijk verband tussen de gezondheid - om precies te zijn: de kans om te overlijden aan kanker of hart- en vaatziekten - en de consumptie van groente en fruit.

Nu hoeft dat geen oorzakelijk verband te zijn: mensen die gezond eten, zijn ook in andere opzichten goed bezig. Ze sporten veel, ze roken niet en ze zijn hoog opgeleid. Maar toen de onderzoekers hun resultaten voor dergelijke effecten hadden gecorrigeerd, bleef het verband overeind. En dat is opmerkelijk: meestal komt uit dergelijk onderzoek een sterftereductie van 20 procent.

Het lijkt dus deugdelijk onderzoek, met een conclusie die we ter harte moeten nemen.
Niet zo snel, zegt Daan Kromhout, hoogleraar volksgezondheidsonderzoek aan de universiteit van Wageningen. "Er zitten flink wat haken en ogen aan. Zo hebben ze niet geregistreerd of de proefpersonen al iets onder de leden hadden. En ze hebben gevráágd hoeveel groente en fruit men de dag ervoor had genuttigd, en het antwoord daarop is toch vaak vertekend. Er sluipen in dit type onderzoek altijd allerlei verstoringen en die krijg je niet allemaal weggecorrigeerd. Als je zoiets echt goed wil uitzoeken, moet je de gouden standaard volgen: neem twee groepen, zet de een op een dieet met weinig groente en fruit en de ander met veel, en noteer na een paar jaar de verschillen. Dat is met groente en fruit één keer gedaan, eind jaren tachtig. Maar die proef is mislukt: het lukte niet om mensen consequent veel groente en fruit te laten eten."

Heeft het nu wel of geen zin om extra groente en fruit te eten?
Kromhout: "Het is heel lastig gebleken om het specifieke gezondheidseffect daarvan te bewijzen. Maar we weten wel dat een gevarieerd voedingspatroon gezond is. Daarin passen die twee ons groente en twee stuks fruit. Meer mag ook wel, zo lang dat maar niet ten koste gaat van andere voedingsmiddelen en -stoffen. Zoals de vezels uit volkorenbrood of het vet van de vis."

En mag je het fruit of de groente vervangen door sapjes?
"Het is beter om intacte vruchten en groenten te eten. Als je een sinaasappel uitperst, raak je zes van de zeven gram vezel kwijt. Dan houd je een geconcentreerd sapje over, met vitamine C en relatief veel suiker. Appelsap is helemaal niks meer. Dat is nauwelijks meer dan water met suiker."

Lees verder na de advertentie

 
Meer groente en fruit mag ook wel, zo lang dat maar niet ten koste gaat van andere voedingsmiddelen en -stoffen

Deel dit artikel