Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Moet er een verbod komen op vreemdgaan-reclame?

Home

Monic Slingerland

De paginagrote advertentie van Kees van der Staaij, politiek leider van de SGP over het belang van liefde en trouw © Trouw

Tabaksreclame is in Nederland verboden, reclame voor alcohol mag op de tv pas na negen uur 's avonds. En reclame voor betaalde seks mag altijd. Tegen dat laatste voert SGP-man Kees van der Staaij actie.

Al minstens een jaar probeert hij de grote billboards lang de snelweg van vreemdgaan-datingsite Second Love weg te krijgen, eerst via de politiek, nu via een publieksactie. Dat leidde deze week tot een opvallende advertentie, paginagroot in Trouw, de Volkskrant, het AD en Het Parool. Een rood hart met daarin de woorden liefde en trouw. Op de advertentie ontbrak de naam van de partij. Kees van der Staaij stond er met alleen zijn naam en handtekening.

Crowdfunding
In de Kamer is het hem niet gelukt genoeg enthousiasme op te wekken om deze reclames voor bedrijven die vreemdgangers koppelen, aan banden te leggen. Dus besloot Van der Staaij tot een publieksactie. De advertenties zijn betaald uit een deel van de opbrengst van crowdfunding, wat vorig jaar een ton opleverde.

De boodschap van de advertentie is lastiger dan die van een biermerk of, toen die er nog waren, van een sigarettenfabrikant. Bier is lekker, en zeker als je het met een groep vrienden drinkt. De tabaksadvertenties suggereerden dat het roken je leven deed veranderen, waardoor je een cowboy werd, of een mooie, luie vrouw, met die mentholsigaret tussen de gemanicuurde vingers.

Lees verder na de advertentie
© Trouw

Verslavend
Reclame voor schadelijke producten wordt soms ingeperkt. Tabaksreclame is verboden. Maar een verbod op alcoholreclame kwam er niet. Dat is niet goed uit te leggen. Alcohol is bijzonder verslavend en we hebben geen EK voetbal nodig om te zien welke ongeremde agressie er los kan komen wanneer een groepje vrienden samen teveel gedronken heeft. De branche regelt het zelf, heeft de overheid in haar wijsheid besloten. Zo mag op tv pas 's avonds na negen uur drankreclame uitgezonden worden.

Of vreemdgaan net zo verslavend is als roken of drinken, wie het weet mag het zeggen. Dat het schade toebrengt, daarvan is Kees van der Staaij overtuigd. Ook buiten de SGP zijn aardig wat mensen dit met hem eens. Kinderen moeten leren dat liefde en trouw belangrijk zijn, en dat je je geliefde niet bedriegt. De billboards zouden een andere boodschap afgeven. Maar een verbod van de overspelreclame, dat zit er niet in, wegens het ontbreken van politiek draagvlak. Wel is er net als bij alcoholreclame een soort zelfregulering. Het bedrijf dat via deze billboards adverteert heeft ze in Assen weggehaald bij een speeltuin, schreef Trouwverslaggever Maaike van Houten afgelopen woensdag. Maar op de radio wordt er ook overdag reclame voor gemaakt. Een tijdslot, zoals bij alcoholreclames, is hierbij lastig misschien. Want op welk moment van de dag gaan mensen meestal vreemd?

Langs de snelwegen blijven de billboards staan. Gezinnen met kinderen die op vakantie gaan, zullen ze dus uitgebreid kunnen bekijken. We kunnen ons de gesprekken in de auto voorstellen. "Mama, wat is Second Love?"

Wat vindt u: moet er een verbod komen op vreemdgaan-reclame?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Een tijdslot is lastig; op welk moment van de dag gaan mensen meestal vreemd?

Deel dit artikel

Een tijdslot is lastig; op welk moment van de dag gaan mensen meestal vreemd?