Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Minder regeltjes en papierwerk, meer tijd voor de patiënt

Home

EDWIN KREULEN en REDACTIE GEZONDHEID & ZORG

Akkoord tussen zorgverzekeraars en huisartsen over vermindering bureaucratie

Huisartsen gaan tijdens het spreekuur minder op de computer kijken en meer naar de patiënt. Dat is de bedoeling van een akkoord dat de huisartsenverenigingen gisteren sloten met zorgverzekeraars en minister Edith Schippers (volksgezondheid).

Eerder dit jaar ondertekenden in korte tijd duizenden huisartsen het manifest 'het roer moet om', een protest tegen alle bureaucratische eisen die vooral zorgverzekeraars stellen aan het werk in de spreekkamer. Zo is een verwijsbrief naar het ziekenhuis tegenwoordig vaak lang niet meer genoeg: huisartsen moeten ook uitgebreid verantwoorden waarom ze dat briefje uitschrijven.

Artsen klagen dat ze daardoor geen tijd meer overhouden voor een goed consult. Burgers ergeren zich volgens patiëntenfederatie NPCF steeds meer aan artsen die tijdens het consult vooral naar de computer kijken, en niet naar hen.

Het akkoord is historisch omdat onder artsen steeds vaker juist het wantrouwen jegens de verzekeraar te horen was. In het akkoord beloven alle partijen zo veel mogelijk te schrappen in al die regels, zoals onnodige herhaalrecepten voor medicijnen of hulpmiddelen waarvan vaststaat dat patiënten die lang nodig hebben. Daarnaast moet een verwijsbrief bijna altijd genoeg reden zijn voor de verzekeraar om het consult bij de huisarts te vergoeden. Anders dan nu gaan verzekeraars niet langer los van elkaar en los van huisartsen allemaal apart lijstjes bedenken met punten waaraan een goede huisartsenpraktijk moet voldoen.

De huisartsen waren ook boos over het feit dat ze niet gezamenlijk mogen onderhandelen met verzekeraars, maar mededingingsautoriteit ACM liet vorige week al weten daarmee soepeler te zullen omgaan.

Minister Schippers kondigde aan ook bij andere zorgverleners dan huisartsen te gaan onderzoeken waar gesnoeid kan worden in de bureaucratie. "Ook elders wordt geklaagd over al die formulieren, waarvan lang niet altijd duidelijk is wie ze heeft bedacht."

Huisartsenvereniging LHV en de koepel van zorgverzekeraars ZN toonden zich tevreden met het akkoord. Ook het actiecomité was positief, maar waakt er wel voor dat er geen nieuwe regels en formulieren bij komen.

Samen met patiënten gaan de huisartsen criteria opstellen voor een goede praktijk, punten die zichtbaar zouden moeten worden voor de burger. "Dan kan die kiezen voor de arts die bij hem past", aldus directeur Dianda Veldman van de NPCF.

Lees verder na de advertentie

Wat zat de boze huisartsen dwars?

Onnodige formulieren:

'Baxteren': wie vergeetachtig wordt, krijgt zijn of haar pillen nogal eens in speciale zakjes, met daarop het tijdstip van inname. Van sommige verzekeraars moesten huisartsen daarvoor steeds opnieuw een formulier invullen.

Hulpmiddelen: voor vervanging van een kunstbeen of een borstprothese moesten huisartsen steeds opnieuw schriftelijk vastleggen dat die nodig was. 'Alsof dat been weer aangroeit', klaagden ze.

Herhaling van zetten: een dove patiënte kreeg pas een nieuw gehoorapparaat na een bezoek aan de huisarts, die haar weer moest doorverwijzen naar de KNO-arts in het ziekenhuis.

Verzekeraars gebruikten nogal eens heel andere 'afvinklijstjes' voor kwaliteit in de huisartsenpraktijk.

Vooral als de huisarts samenwerkte met andere zorgverleners, gold een lange lijst criteria voor de kwaliteit van deze 'ketenzorg'.

Verbod op samenwerking:

Als een regionale huisartsenkring bij elkaar kwam, zat een zogeheten 'compliance officer' erbij om in de gaten te houden of ze geen kartelafspraken maakten. Eerder kregen ze een boete omdat ze een monopolie zouden vormen.

'Dat wantrouwen van verzekeraars vond ik demotiverend'

Peter de Groof uit Haarlem is een van de huisartsen die begonnen met de actie 'het roer moet om'.

Bent u ook een dokter die meer naar de computer kijkt dan naar de patiënt?

"Uiteraard veel meer dan vroeger, toen je als huisarts nog veel meer tijd had. Ik kijk mensen eerst aan en ik probeer de computer ook te gebruiken om klachten samen te vatten: U heeft dus al drie weken koorts?"

Wat was uw eigen grootste klacht?

"Neem een patiënt met een wond. Bij hem moest je precies verantwoorden of je wel het goede verband gebruikte. Tja, anders zou je het toch niet gebruiken? En of je het verband niet te lang zou laten zitten. Welke dokter zou dat nou doen? Dat wantrouwen van verzekeraars vond ik demotiverend. Je ziet dat trouwens ook elders, neem het onderwijs of de politie: de mensen die het werk doen worden steeds minder vertrouwd. Bij jonge huisartsen zie je dat nogal eens terug, merk ik. Het systeem van de zorg, dat is niet meer van hen. En dat is jammer, want wij moeten juist steeds meer de spreekkamer uit: de wijk in, bijvoorbeeld."

Is nu alle bureaucratie de wereld uit of zal die weer aangroeien?

"We moeten blijven oppassen, de wereld is doordrenkt van wantrouwen, helaas. We hebben nu wel duidelijk gemaakt: de huisarts gaat over de kwaliteit van het werk in de spreekkamer. Verwijst de ene arts veel vaker kinderen naar de kinderarts door dan de ander? Dan moeten ze samen kijken wat dat verschil betekent. Verzekeraars kopen bij ons zorg in en ze hebben ook wat te zeggen over de kwaliteit, maar ze moeten niet doen alsof zij die helemaal bepalen. "

Is het nog wel leuk als huisarts?

"Ik vind het nog steeds een prachtig beroep: het contact met mensen, en iets voor ze betekenen."

Deel dit artikel