Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Minder olie voor parfum

home

Janne Chaudron

Bulgaarse rozenolie is een belangrijk ingrediënt voor beroemde parfums. Maar de rozenindustrie heeft te lijden onder klimaatverandering en personeelstekort.

Een vrouw draagt rozenblaadjes bij de Bulgaarse plaats Kazanlak. (EPA)

Ze bloeien maar twintig dagen per jaar: de rozen uit Kazanlak. Toch beschouwt iedere Bulgaar de vallei bij Kazanlak als de rozenvallei. Dat het grootste gedeelte van het jaar geen roos in bloei staat, doet niet ter zaken. De rozenindustrie, één van de oudste industrieën van Bulgarije, is de trots van de meeste Bulgaren. In iedere souvenirshop is rozenolie uit Kazanlak te koop. Die trots is terug te voeren naar het verleden. In de negentiende eeuw gebruikten Franse parfummakers de Bulgaarse rozenolie al voor hun lekkere luchtjes.

Vandaag de dag gebeurt dat nog steeds. Gucchi, Chanel en Dior bereiden hun parfums allemaal met rozenolie uit Kazanlak. Bijna de gehele rozenolieproductie, afgelopen jaar zo’n 2000 kilo, is bedoeld voor export naar hoogstaande parfumeries in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en Japan. De afnemers betalen tussen de 4500 en 4700 euro per kilogram voor de rozenolie.

Maar de laatste jaren tast de klimaatverandering de rozenteelt aan, zegt Ana Dobreva, onderzoekster bij het rozeninstituut van Kazanlak. „De rozen beginnen ieder jaar vroeger te bloeien. De koude nachten en de warme dagen, die bijdragen aan de kwaliteit van de olie, zijn langzaam aan het verdwijnen. Steeds vaker regent het hele dagen tijdens de bloeiperiode of is het zowel ’s nachts als overdag bloedheet.” Dat is terug te zien in de productie van de olie. Voor 2008 verwachtte het rozeninstituut een productie van 3000 kilo, uiteindelijk werd het 2000. „Het was een slecht jaar”, zegt Debrova. Maar volgens de onderzoekster kan de klimaatverandering met moderne technieken wel het hoofd worden geboden.

Een veel grotere bedreiging voor de eeuwenoude rozenindustrie is het toenemend tekort aan werknemers. Steeds meer mensen trekken naar de stad of naar het buitenland omdat daar meer te verdienen valt. Bovendien vinden voormalige rozenplukkers daar meer zekerheid omdat ze niet op tijdelijke basis worden ingehuurd.

„De rozenindustrie is heel arbeidsintensief. Er is drie kilo rozen nodig voor 1 gram rozenolie”, zegt Katya Kichukova van de Bulgaarse Associatie van natuurlijke olie, parfums en cosmetica. Bij deze organisatie zijn zo’n 77 bedrijven uit binnen- en buitenland aangesloten die rozenolie als ingrediënt gebruiken voor hun producten. Jaarlijks moeten zo’n 14.000 arbeidskrachten op tijdelijke basis ingehuurd worden om de rozen te plukken, maar dat aantal wordt niet gehaald.

Naast het rozeninstituut, dat in handen is van de staat, worden ook steeds meer private ondernemingen opgezet in de rozenindustrie, die ook allemaal mensen moeten aannemen. Op dit moment zijn er ongeveer vijftien private ondernemingen actief. „Het probleem is dat de rozenindustrie niet gemechaniseerd kan worden. We hebben de mensen dus heel hard nodig.” De overheid negeert volgens Kichukova het probleem. „De staat zou meer mensen moeten stimuleren om in deze industrie aan het werk te gaan.”

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie