Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Middelbare scholieren krijgen de gevreesde rekentoets terug

Home

Redactie

Scholen moeten voortaan een rekentoets opnemen in het zogenoemde schoolexamen. © ANP

Leerlingen op de middelbare school moeten volgend jaar weer hun best doen op een rekentoets om te slagen voor hun eindexamen. Maar scholen mogen die toets zelf maken.

Vijf jaar geleden werd een lan­delijke rekentoets ingevoerd omdat het rekenniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs en op het mbo te laag was. Vwo’ers moesten minstens een vijf halen om te kunnen ­slagen het eindexamen, andere leerlingen minstens een vier.

Lees verder na de advertentie

De ‘afrekentoets’, zoals hij al gauw werd genoemd, sneuvelde eind vorig jaar na felle kritiek. De toets zou te moeilijk zijn en geen inzicht geven in het rekenniveau van de leerlingen.

Scholen moeten voortaan een rekentoets opnemen in het zogenoemde schoolexamen, schrijven verantwoordelijk ministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven. Dat examen bepaalt samen met het centraal eindexamen of een scholier een diploma krijgt. Voor de nieuwe schooltoets moet een scholier minstens een vier halen om te kunnen slagen.

Wie volgend jaar al eindexamen doet, krijgt nog niet met de nieuwe schooltoets te maken. Datzelfde geldt voor mbo’ers die al aan hun opleiding zijn begonnen.

Eigen toets

Scholen kunnen kiezen voor één toets, een reeks toetsen of een andere manier om de rekenvaardigheid van hun leerlingen te beoordelen. Scholen die nog geen eigen toets hebben, kunnen de ‘oude’ toets nog blijven gebruiken.

Ook de nieuwe opzet is niet definitief. Er wordt gewerkt aan nieuwe richtlijnen voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Mogelijk gaat daardoor ook het rekenonderwijs weer op de schop.

De Tweede Kamer moet zich nog over de plannen buigen, maar regeringspartijen CDA en D66 zien er al niets in. D66-Kamerlid Paul van Meenen is teleurgesteld en spreekt van ‘een afrekentoets 2.0’. “Zo komen we er niet met beter rekenen. Dit gaat te veel over toetsen en te weinig over beter onderwijs.”

Jammer

CDA’er Michel Rog vindt het ‘jammer dat de minister blijft hangen in de groef dat er een toets moet komen’. Ook hij hamert op ‘beter rekenonderwijs, in plaats van de rekentoets als zaligmakend te zien’. 

Lees ook:

Het was een onding, die rekentoets

Investeer in de wiskundeleraar, niet in een landelijk toetssysteem, vindt gepensioneerd leraar wiskunde Cor Hofstra.

Deel dit artikel