Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Met kaarsjes en spreuken de geesten te lijf

Home

GERRIT-JAN KLEINJAN

spiritualiteit | 'Algelovig medium' Frans de Vries helpt mensen met allerlei problemen, of ze gelovig zijn of niet. Zo reinigt hij huizen met boze geesten. 'Ik doe niets anders dan een pastoor.'

Op de salontafel heeft medium Frans de Vries alvast een witte kaars klaargezet. Op het plastic omhulsel staat een afbeelding van een mild glimlachende Jezus, uit zijn hart komen felle lichtstralen. "Dat is een gebedskaars", verduidelijkt De Vries. "Die steken we zo aan."

Frans de Vries (64) - naar eigen zeggen 'veelzijdig, overgevoelig en helderziend' - is vandaag in Almere op uitnodiging van Renske Okhuijzen (29). In haar rijtjeshuis vertelt ze dat haar twee kinderen (een zoon van 5, een dochter van 1) bar slecht slapen. "Mijn zoon durft al jaren niet eens meer alleen naar bed te gaan. Hij slaapt naast mij." Ook de dochter ligt niet rustig in haar ledikantje. Zij wordt na een tijdje gillend wakker. Terwijl ze vertelt, aait Okhuijzen de kleine Franse buldog die soezend naast haar op de bank ligt. Op haar onderarm prijkt in krulletters de naam van haar zoon.

Op aanraden van Renske Okhuijzens moeder, die ook aanwezig is, is De Vries in Almere uitgenodigd. De 52-jarige moeder heeft zo wel haar vermoedens waar de slaapangsten mee te maken hebben. Ze denkt dat er sprake is van 'bepaalde krachten' in het huis. "Er heerst hier negativiteit", zegt ze. Ze laat haar blik gaan door het interieur. Beslist: "Er is hier een bedrukte sfeer."

Met een situatie als vandaag weet De Vries wel raad. Hij runt al bijna twintig jaar met zijn vrouw een 'levensschool' in de Friese plaats Dronrijp. Dat de aandacht voor alternatieve vormen van spiritualiteit zou zijn gedaald, zoals het onderzoek 'God in Nederland' onlangs suggereerde (zie kader), daarvan merkt hij niet zoveel. De Vries helpt iedereen die kampt met problemen die het leven biedt: van relatieproblemen en familieruzies tot het niet kunnen loslaten van een geliefd mens of dier. Het medium draait zijn hand ook niet om voor een 'spiritual healing'. En vandaag is hij dus gevraagd om een huis te reinigen van 'entiteiten' - geesten.

In de woonkamer zitten naast moeder en dochter ook nog een vriendin en een ander familielid. Nieuwsgierig wachten ze op wat komen gaat. Geen van de dames heeft eerder een medium over de vloer gehad.

"Het huis moet echt gereinigd worden", herhaalt de moeder vanaf de grijze bank. Haar dochter zegt eigenlijk niets te merken van geesten in haar huis. Hoewel, 's nachts hoort ze weleens de zoldertrap op onverklaarbare wijze kraken. Ook flikkert het licht van de wc weleens. "Maar ik sta er verder nuchter in hoor."

Heil en zegen vragen

Frans de Vries, een bekende verschijning in het circuit van alternatieve spiritualiteit, betrekt zijn klandizie op tal van spirituele beurzen en festivals. Vrijwel elk weekend staat hij wel ergens in Nederland. De mensen in Almere kent hij ook van zo'n evenement. "Tweemaal per maand reinig ik een huis", zegt De Vries. "Eigenlijk doe ik niets anders dan een pastoor vroeger."

Het Friese medium legt uit wat hij bedoelt: "Ik ben katholiek grootgebracht. Het weekend voor Pasen werd ons huis vroeger gezegend. Wij doen dat tegenwoordig niet meer." Geen goede zaak, meent hij. "Het is goed om heil en zegen te vragen." De Vries noemt zich tegenwoordig 'algelovig'. "Was ik in Marokko geboren, dan was ik moslim geweest."

De Vries vertelt de dames op rustige toon hoe hij te werk gaat. Hij legt uit wat er in zijn ogen aan de hand is met de huilende kinderen. "Het zijn gevoelskinderen", zegt hij. "Die zien meer dan wij." Moeder Okhuijzen kijkt verwonderd op. "Ze praten daarover niet met mij", zegt ze. De Vries: "Dat doen gevoelskinderen ook niet. Dat zijn binnenvetters."

Dan staat hij op. Het ritueel begint. "Ik wil dat jullie om de tafel gaan staan", zegt hij. "Heeft iemand een aansteker?" In alle rust steekt het medium de kaars met de Jezus-afbeelding aan. "De kaars is het symbool van warmte en licht dat voortkomt uit de goddelijke energie", zegt De Vries. "Zonder licht, vuur en warmte zou er niets mogelijk zijn."

De dames luisteren aandachtig. Dan draagt De Vries iedereen op om de ogen te sluiten. Hij begint te spreken: "Wij vragen uw zegen, Heer, over dit huis en de mensen die in dit huis wonen." De Vries leest de woorden voor vanaf een geplastificeerd papier. Ook spreekt hij de wens uit dat er warmte, gezelligheid en vrede in het huis ontstaat.

Als het gebed voorbij is, is het tijd voor een ronde door de gehele woning. Met brandende waxinelichtjes loopt Frans de Vries door het huis, de vier dames in zijn kielzog. Als eerste is de keuken aan de beurt. Voor het aanrechtblad houdt De Vries halt. Plechtig: "Ik zeg: alles wat positief is mag blijven. Alles wat negatief is voor dit huis moet verdwijnen." Deze tekst herhaalt hij op elke verdieping. In elke kamer laat hij een brandend lichtje achter.

De dames volgen zwijgend. "Vooral hier is het nodig", fluistert Renske Okhuijzen als het groepje op de eerste verdieping in de kinderkamer is aangekomen. Ze kijkt serieus als De Vries zijn tekst uitspreekt.

Kippevel

Na een minuut of vijf staat iedereen weer beneden. De sessie is voorbij. De Vries toont zijn armen. Op de huid is kippevel te zien. "Ik stroom", verduidelijkt het medium. Hij legt uit dat het een teken is dat er energie door hem heen gaat. "Ik stroom", zegt hij nog een keer. "Van boven naar beneden." De dames vertellen dat ze ook wel 'iets' voelen. "Het voelt echt anders aan", zegt iemand. Iedereen knikt instemmend. "Het is nu veel rustiger."

De Vries: "Ook al geloof je nergens in: als je positief leeft, laat je iets positiefs achter. Dat is oorzaak en gevolg."

Lees verder na de advertentie

Nieuwe Spirituelen willen niet zweverig zijn

Buiten de kerkmuren noemen evenveel mensen zich religieus of spiritueel als daarbinnen, meldde 'God in Nederland', het grootschalige sociologische onderzoek waarvan onlangs de vijfde editie verscheen. Mensen knutselen hun eigen levensbeschouwing in elkaar en putten daarbij vrij uit 'oude' en 'nieuwe' spiritualiteit. Verschillende tradities lopen dwars door elkaar. Een christelijke kaars met een afbeelding van Jezus om geesten te verdrijven is daarbij niet ongewoon.

Bij alternatieve vormen van spiritualiteit, waartoe het 'reinigen' van een woning van 'entiteiten' ook behoort, is de laatste jaren een opmerkelijke verandering te zien. Lange tijd dachten sociologen dat dit type spiritualiteit in belang zou toenemen. Het zou een soort 'hertovering van de wereld' zijn, dat het vacuüm opvulde dat was ontstaan door het wegvallen van kerken en andere traditionele vormen van zingeving. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat het percentage mensen dat zichzelf spiritueel noemt van ruim 40 procent naar 31 procent is gedaald. Deze afname gaat tegen alle verwachtingen in.

Cijfers voor Europa van de Duitse Bertelsmann Stiftung laten iets soortgelijks zien. Het aantal Europeanen dat zichzelf omschrijft als tamelijk tot zeer 'spiritueel' komt nauwelijks boven de twintig procent uit.

De afname van het aantal spirituelen wordt door verschillende godsdienstwetenschappers overigens genuanceerd. "Ik merk uit interviews met nieuwe spirituelen dat zij zich niet meer met het woord willen associëren. Ze vinden het te zweverig", stelde VU-onderzoekster Joantine Berghuijs in Trouw na het verschijnen van 'God in Nederland'. Volgens haar ligt het percentage spirituelen om die reden mogelijk hoger dan uit officiële cijfers blijkt.

Deel dit artikel