Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Met een 'dislike' button verdwijnt de vrijblijvendheid

Home

Jeaninne Julen

© thinkstock

"Dit is een speciale dag", glunderde Facebookmagnaat Mark Zuckerberg tijdens de laatste vraag-antwoordsessie met zijn gebruikers. Jarenlang vroegen Facebookers om een dislikebutton en nu kon hij eindelijk melden: hij komt er. Of althans, iets wat erop lijkt. Hoe die nieuwe knop eruit gaat zien, is nog onduidelijk. Maar de eerste proeven worden binnenkort uitgevoerd. Want, zo stelt Zuckerberg, niet elk moment is een goed moment. "En zo'n droevig bericht liken, voelt ook niet echt comfortabel." Is zo'n button wel een goed idee?

Het is vooral een idee in het voordeel van Facebook zelf, denkt internetondernemer Danny Mekic'. Zo begaan met zijn gebruikers is Zuckerberg namelijk helemaal niet. "Ze voelen amper druk van gebruikers. Facebook is gewoon een eilandje op Sillicon Valley. Je kunt niet eens met ze bellen. Heb je ooit een groep demonstranten in rugzakken voor hun pand zien liggen?"

Minder blij nieuws mag ook
Met deze mogelijkheid maakt Facebook zich weer relevant, zegt Mekic'. Jarenlang zijn we 'gepavlovt' om leuke dingen op onze tijdlijn te plaatsen. Over diploma-uitreikingen, vakantie's en geboren baby's. "Bij slecht nieuws over bijvoorbeeld een overleden kat, dachten we: dit is niet interessant genoeg om te plaatsen. Dat krijgt toch geen likes." Maar aan gebruikers die afhaakten vanwege al dat blije nieuws, geeft Facebook nu het signaal dat minder blij nieuws ook gewoon mag. Dat zorgt voor meer actieve gebruikers en dus meer berichten. Gevolg: meer data voor adverteerders.

Hoe de knop eruit gaat zien, durft Mekic' niet te voorspellen. Maar de duim omlaag naast de duim omhoog zal het zeker niet worden, zegt hij stellig. "Dan wordt het echt een pestknop, een afwijzing. Niemand vindt het leuk om afgewezen te worden. Vooral niet door zijn eigen vrienden. In dat geval zullen mensen bang zijn om iets te plaatsen en blijven ze juist weg van Facebook. Daar zit het bedrijf niet op te wachten."

Meer moeite doen
Pesten kun je op de netwerksite ook al zonder de dislike-button, zegt data-analist Thomas Boeschoten. "Alleen moeten mensen nu wat meer moeite doen om hun afkeuring kenbaar te maken door een reactie te tikken." Toch zal de nieuwe mogelijkheid een wezenlijk verschil brengen, verwacht hij. Facebook wordt minder Amerikaans, minder blij, meer genuanceerd.

De vraag die het nieuws bij Boeschoten wel oproept is: hoe wordt die zogenoemde dislike-button die Facebook niet als zodanig wil omschrijven dan geïnterpreteerd? "Is het ironisch bedoeld? Is het een afkeuring of moet het gezien worden als een sympathieknop?"

Weg vrijblijvendheid
Facebook laat zich er vooralsnog niet heel duidelijk over uit, maar universitair docent Ethiek Marcel Becker van de Radboud Universiteit struikelt over hetzelfde vraagstuk. Wel weet hij: met zo'n extra knop verdwijnt de vrijblijvendheid op de netwerksite. Voor een post waarin je zegt dat je in Praag bent, kun je zo tachtig likes krijgen. Daar kijkt niemand naar om, zegt Becker. "Maar als je de mogelijkheid krijgt om het ergens niet mee eens te zijn, verdwijnt die vrijblijvendheid. Dan moet je gaan uitleggen waarom." En juist daar leent het Facebookpodium zich niet voor. "Daar is het niet diepzinnig genoeg voor. Mensen willen zich vooral van hun mooiste kant laten zien."

Ligt de nadruk van de nieuwe knop niet op empathie, maar op afkeuring, dan zal hij behoedzaam gebruikt worden, vermoedt Becker. Want net zoals we in het dagelijks leven niet snel zeggen dat we iets niet leuk vinden, zeggen we dat tegen onze Facebookvrienden ook niet snel. "Vergelijk Facebook met een toneelpodium. De voorstelling moet wel heel slecht zijn wil het publiek keihard boe roepen."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie