Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Met een Canta kun je over de stoep rijden en je mag hem overal parkeren.

Home

door Hans van Vinkeveen

De Canta rukt op. Het wordt nogal eens een invalidenautootje genoemd, maar je hoeft geen handicap te hebben om erin te mogen rijden. Een rijbewijs is ook al niet nodig. Eigenlijk mag alles met een Canta.

Orlando Macbean, slecht ter been en door een groeistoornis klein gebleven, rijdt al 25 jaar in een invalidenwagen. Hij zou geen dag zonder kunnen. „Je wilt toch het liefst onafhankelijk zijn.” Of hij een ritje dwars door het centrum van Amsterdam aandurft? Natuurlijk gaat hij de uitdaging aan. Macbean, acteur en vanavond weer te zien in de circus-tv-serie ’Waltz’, deinst met zijn Canta nergens voor terug.

Startpunt is de Nieuwmarkt, waar we de Oude Hoogstraat, een van de drukste fietsroutes van de stad, richting De Dam in rijden. Of rijden? Het is meer hobbelen, waarbij de ingewanden vrolijk meestuiteren. Als we op een veegwagen van de reinigingsdienst stuiten, neemt de Canta gewoon een stuk stoep. Aangekomen op De Dam plant Macbean zijn wagentje pardoes tegen het Nationaal Monument aan. Geen haan die ernaar kraait.

We besluiten inkopen te doen in de Kalverstraat. Stapvoets wurmt Macbean zijn wagen de bomvolle winkelstraat in, wat niet door iedereen op prijs wordt gesteld. Wat moet dat ding hier? Juist op het moment dat Macbean zijn Canta voor megastore Fame parkeert, loopt een tweetal politieagenten voorbij. Ze besluiten de vingers niet aan deze kwestie te branden.

Een Cantabestuurder mag namelijk veel in het verkeer. Ermee rijden op stoep, fietspad en al dan niet autovrije wegen. Parkeren waar je maar wilt. Je kunt het zo gek niet bedenken: bij een winkelingang, gratis op betaalde parkeerplaatsen. Bij hem geen last van parkeerergernis. En ook mooi meegenomen: je hoeft geen rijbewijs te hebben.

Jammer is alleen dat die vrijheden vaak onbegrepen blijven bij andere verkeersdeelnemers. De Canta is een vaste prooi van claxonnerende bumperklevers en scheldende fietsers. Ook de politie weet niet goed wat zij met het voertuig aan moet. Leden van de Cantaclub (zie kader) ontvangen nogal eens een bekeuring waar vervolgens niets meer van wordt vernomen.

Dat politieagenten wel eens in de war zijn over de Canta, is een juiste indruk, formuleert de woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) voorzichtig. Maar of deze situatie structureel is en verbeterd gaat worden is niet bekend. Misverstanden bestaan er vooral over de bestuurder: moet die per se invalide zijn? Nee, wat de Canta mag, hangt van het voertuig af. Een niet-invalide bestuurder is niet strafbaar en hoeft geen bewijs van invaliditeit of een aantoonbare ziekte te hebben. Dit heeft ertoe geleid dat veel bestuurders strikt genomen niet invalide zijn. Zoals Elles van Bekkum, een twintiger met rugklachten. Voor Van Bekkum is een autorijbewijs halen te moeilijk en boodschappen doen te zwaar. Ze heeft uit eigen zak een tweedehands Canta van 2500 euro betaald. „Ik heb hem niet aangevraagd bij de gemeente, omdat ik dacht geen kans te hebben. Je krijgt in Amersfoort pas een Canta als je zo ziek bent dat je niet kúnt winkelen.”

Veel rijders kopen hun wagentje in de gewone handel, omdat zij niet voldoen aan de toewijzingsregels. Dit worden er steeds meer, doordat gemeenten de regels aanscherpen. Aanleiding hiervoor in Amsterdam waren de wilde verhalen die de ronde deden over kleinkinderen die in oma’s Canta joyriden. Allemaal opgeklopt door de media, verzekeren Cantarijders. Hoe het ook zit, nadat er tot 2004 een ware run was op de autootjes, worden ze nu nauwelijks meer in bruikleen gegeven.

Ook zal via strengere wetgeving in de toekomst worden gecontroleerd of een bestuurder echt gehandicapt is.

Maar deze regels zijn nauwelijks uitvoerbaar, denken ze bij Cantaproducent Waaijenberg. „Bij veel invaliden zie je aan de buitenkant niet wat hun handicap is. Ze hebben een ernstige spierziekte of een long- of hartprobleem.”

Hoe ga je dit controleren? En wanneer ben je nu invalide?, vraagt Van Bekkum zich af en met haar al de Cantarijders die hun wagen in de gewone handel hebben moeten kopen. Je kunt ook minder mobiel zijn omdat je op leeftijd bent, reuma hebt of weinig kunt tillen. „Dat je volgens de regels niet gehandicapt bent, wil niet zeggen dat je de Canta misbruikt.” Bij veel bezitters leeft de angst dat zij de dupe worden van de nieuwe wetgeving.

Op de Rozengracht gaan we nog even plankgas naar 50 kilometer per uur. Dat mag best harder, vindt Macbean. „Als ik het voor het zeggen had, reed hij zeventig of meer.”

Deel dit artikel