Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Met de megavoetbaldeal is niet zoveel mis, wel met hoofdpersoon Murdoch

Home

Rupert Murdoch © afp
Commentaar

Er zijn fijnere zakenpartners denkbaar dan mediamagnaat Rupert Murdoch. In zijn bedrijf en onder zijn verantwoordelijkheid werden vele voicemails afgeluisterd, waaronder die van een vermoord meisje. Veel dieper kunnen media niet zinken. Ook wordt zijn imperium in verband gebracht met omkooppraktijken. Dus om nu te zeggen dat we voor deze meneer de rode loper moeten uitrollen - nee.

Maar de Nederlandse eredivisieclubs, verenigd in betaalzender Eredivisie Live, hebben voor Murdoch gekozen. Voetbalkijkers zullen het ermee moeten doen. Daarbij overheersen zorgen over de zondagavond, meer dan over Murdochs ranzige reputatie. De zorgen spitsen zich toe op de samenvattingen die al sinds jaar en dag te zien zijn via de publieke omroep om klokslag zeven uur - maar in de nabije toekomst misschien niet meer.

Hier botsen hypercommercie en publiek belang. De eredivisieclubs hebben door de deal met Murdoch een miljard euro binnengesleept, uitgesmeerd over twaalf jaar. Zo kunnen ze mee blijven doen in het miljoenencircus van de transfermarkt. Prettig voor ze, en hopelijk valt er daardoor op voetbalgebied straks iets meer te genieten.

Dat genieten van voetbal op tv kan in principe straks nog steeds, via de samenvattingen op zondagavond. Misschien zelfs wel bij de vertrouwde NOS. Die moet dan wel in staat zijn de samenvattingsrechten die Murdoch vraagt, te betalen. Zo niet, dan kunnen anderen ermee aan de haal gaan. Is dat nu werkelijk zo erg? Een kwestie van een andere keuzeknop en mogelijk een ander uitzendtijdstip - maar de samenvattingen blijven voor iedereen te zien.

Want het laatste eist Europa terecht. In principe wordt zo recht gedaan aan voetbal als volkssport, die niet helemaal verstopt dient te gaan achter decoders. Wie méér wil, kan - zoals nu al het geval is - terecht op betaal-tv. Met die tweeledige constructie valt prima te leven.

Publieke belangen zijn voorlopig niet in het geding; de Kamer hoeft zich over deze kwestie niet druk te maken. Het is best mogelijk dat de entree van Murdoch op de Nederlandse mediamarkt een revolutie inluidt waarbij de NOS het onderspit delft. Die kan niet ongelimiteerd publiek geld inzetten voor de samenvattingsrechten. Laat dan de commerciëlen maar proberen of ze net zo'n band met de kijkers kunnen opbouwen als Studio Sport.

Murdoch mag intussen laten zien of die kijkers massaal klaar zijn voor betaald voetbal - ook als ze dat zelf moeten betalen.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie