Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Melkunie-koe valt ook in de prijzen

Home

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - 'Ik zei nog zo: geen bommetje!' Het reclamespotje van Melkunie waarin een koe zich aan een frisse duik in een zwembad waagt, is bekroond met de Gouden Loeki voor de beste televisiereclame van 1997. De publieksprijs is gisteren uitgereikt. Dierminnend Nederland ergert zich aan de waardering. 'Is dit nu de manier om kinderen te leren hoe ze met dieren moeten omgaan?'

Het Melkunie-spotje waarin dezelfde koe wegscheurt in een motor met zijspan ('die kan het shaken') eindigde op de tweede plaats. Derde werd de spot van Fruit Joy waarin een vader voor een rood verkeerslicht optrekt als zijn zoon uitroept dat het 'groen' is. De zoon bedoelt zijn ijsje, dat als een toverbal van kleur kan verschieten.

De Gouden Loeki ging naar Melkunie én naar reclamebureau Lowe Kuiper & Schouten, dat het filmpje heeft ontwikkeld. De prijs werd uitgereikt door Berry Finger, Arjan Ederveens persiflage op tv-presentator Jerry Springer, en Pim Koldenhof, commercieel directeur van de STER.

De STER had tv-kijkers opgeroepen hun favoriete reclamefilmpje door te geven. Ongeveer 16 000 mensen hebben hun stem uitgebracht.

Dierenliefhebbers zijn niet gelukkig met de publieke waardering voor de Melkunie-spotjes. Zij wijzen op de 'oneigenlijke setting' waarin dieren worden gebruikt voor commerciële doeleinden. “Ik vind het onzin, die reclames”, oordeelt R. Hetem, medewerker bij Proefdiervrij en penningmeester bij DierenBuitenSpel. “Door dieren zo te gebruiken, worden ze niet op hun waarde geschat.”

En als er nu écht een koe op badslippers moet rondlopen, dan 'liever geen echte koe', vindt Hetem. “Koeien doen al zo veel moeite om ons van melk te voorzien. Dit is heel smerig van die reclamemakers.”

Voorzitter H. Breunis van de Nederlandse Vereniging voor Veganisten ergert zich eveneens aan de reclamejongens. “Ze maken die koe belachelijk”, vindt Breunis. “En ze maken ook nog de mensen belachelijk die melk kopen. Wie trapt er nou in die onzin.” Ook de Dierenbescherming keert zich tegen uitbuiting van dieren. Woordvoerder N. Dorland geeft aan: “Dieren zijn er niet om mensen te vermaken, en al helemaal niet om producten te verkopen. Wat Melkunie doet, geeft een slecht voorbeeld aan kinderen. Is dit nu de manier om kinderen te leren hoe ze met dieren moeten omgaan?”

Wel voegt hij er aan toe: “Ach, thuis kan ik er gerust om lachen. Maar namens de Dierenbescherming moet ik natuurlijk zeggen dat ze dit soort fratsen niet moeten uithalen. Het is best een aardige reclame.”

Deel dit artikel