Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Meer vervuiling door slijtstof van autobanden

Home

EMIEL HAKKENES en REDACTIE DUURZAAMHEID & NATUUR

Microplastics | Slijtende autobanden leiden tot meer fijnstof in lucht en water dan tot nu toe gedacht.

De milieuvervuiling door autobandenslijtage blijkt groter dan wetenschappers tot nu toe aannamen. Per jaar verdwijnt er naar schatting 1800 ton aan slijtstof in de Nederlandse wateren. Dat staat in een gisteren verschenen rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Die hoeveelheid is bijna het dubbele van wat milieuwetenschappers vorig jaar in Trouw als schatting uitspraken.

Slijtstof van autobanden behoort tot de zogeheten microplastics. Dat zijn minuscule kunststof deeltjes die in het milieu terecht komen. Omdat ze niet afbreekbaar zijn, eindigen ze in de darmen van vogels, en in mosselen, zeegarnalen, vissen en schaaldieren die mensen consumeren.

Microplastics komen voor in onder meer verf, cosmetica, synthetische kledingvezels en bepaalde schoonmaakmiddelen. Ze komen vaak vrij door slijtage van het product waarin ze zijn verwerkt.

In het geval van autobandenslijtstof komt maar een klein deel in het water terecht. Een ander deel verdwijnt als fijnstof in de lucht. De overgrote meerderheid blijft achter op het open asfaltbeton van snelwegen. Dat laatste zorgt ervoor dat er rond snelwegen relatief weinig microplastic in het water komt, en rond plattelandswegen die weinig slijtstof 'opvangen' juist veel.

De totale uitstoot van bandenslijtstof schat het RIVM op 17.300 ton per jaar. Dat staat gelijk aan meer dan 200.000 personenautobanden of ruim een kilo autoband per Nederlander.

"Hier kijk ik van op", zegt milieuwetenschapper Ad Ragas van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij was een van de wetenschappers die vorig jaar zijn zorg uitte over slijtende autobanden. "Ik had verwacht dat het RIVM-onderzoek lager zou uitkomen dan mijn schattingen. Het omgekeerde is het geval."

De slijtage van autobanden hangt af van het soort auto, het soort band, het wegdek en de rijstijl van de bestuurder. Om de vervuiling door slijtstof terug te dringen, schrijft het RIVM, zijn op al deze punten maatregelen denkbaar. Consumenten zouden meer aandacht kunnen besteden aan onderhoud van hun autobanden. Bandenproducenten zouden wellicht innovaties kunnen doorvoeren en het Nederlandse wegdek zou mogelijk aangepast kunnen worden.

Hoogleraar Ragas ziet nog een opmerkelijke ontwikkeling: elektrische auto's, die als milieuvriendelijk worden beschouwd, zorgen voor meer bandenslijtsel omdat ze zwaarder zijn. Aan autobanden zelf valt weinig meer te innoveren, vermoedt Ragas. De beste oplossing is volgens hem aanpassing van het wegdek, al is dat een lang en duur proces. "Het zal aankomen op de overheid. Er is hier geen snelle oplossing mogelijk."

Het RIVM roept op tot nog meer en uitgebreider onderzoek naar microplastics.

Deel dit artikel