Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Meer aandacht, minder keus

Home

Dienen kleine scholen het belang van het kind? Een overzichtelijk klasje, dat is prettig. Maar juist de directeur van een kleine school beschrijft de nadelen.

Lekker klein
Ik denk dat kleine scholen zeker het belang van het kind dienen. Op een kleine school is er meer aandacht, er wordt meer samengewerkt en je moet leren op je beurt te wachten omdat de meester of juf nog even met de andere groep bezig is. De saamhorigheid is ook groot. Je kent de mensen en de kinderen. Natuurlijk is er minder keus wat betreft vriendjes of vriendinnetjes, maar vaak gaan kinderen ook nog naar sportclubs en muzieklessen.

Onze dochters hebben op een dorpsschool gezeten, een prima school die op de middelbare scholen in de buurt ook goed bekendstaat. Deze school wordt nu ook met sluiting bedreigd. Niet omdat er te weinig leerlingen zijn maar omdat de voorzitter van een overkoepelende organisatie de kosten omlaag wil brengen. Nou dan schijnt er maar een oplossing te zijn: zoveel mogelijk kinderen op één plek. Het gaat in veel gevallen helemaal niet om goed of slecht onderwijs of het belang van het kind maar puur om geld.

Hanneke Kruissink Hoog Keppel

Het hart van het dorp
Kleine scholen vormen een onderdeel van een (dorps)gemeenschap waar gemiddeld een grotere actieve betrokkenheid van ouders is dan op een grote school. Als deze kleine scholen moeten sluiten, staat het hart van veel dorpjes stil. De kinderen moeten naar school in een naburig dorp. Een grotere afstand tussen de woongemeenschap en de school leidt tot minder betrokkenheid. De kans dat het individualisme daardoor wordt versterkt, is groot. En dat is onwenselijk. Het idee om een christelijk en een openbaar schooltje samen te laten gaan, staat haaks op het denken vanuit een gemeenschap en het stimuleren van gemeenschapszin. Wederzijds respect moeten kinderen juist leren vanuit een veilige gemeenschap die aansluit bij de opvoeding.

Pieter Verrips Scherpenzeel

Vrijheid bedreigd
De vraag of kinderen voldoende kunnen presteren in het vervolgonderwijs is leidend voor de Onderwijsraad die met de Citotoets de kwaliteit van scholen louter in cijfers uitgedrukt wil zien. Het advies om kleine scholen te sluiten, is in feite een verdere beperking van de vrijheid van onderwijs. Want waar blijven de ouders in deze kwestie? Juist op een kleine school is meer ouderparticipatie, een grotere onderlinge band tussen ouders én kinderen. Voor de kinderen een voorbeeld van hoe je met elkaar omgaat, hoe je zorg kunt dragen voor de school. Sociale ontwikkeling dient het belang van ieder kind. Het kleinschalige van de school kan voor de ouders zwaarder wegen dan de eenzijdige prestatiegerichtheid die de overheid verlangt. Het vertrouwen dat hun kind toch wel goed terecht komt, wordt totaal genegeerd. En juist vertrouwen is een belangrijke factor in de opvoeding.

Kasper Heineke Ophemert

Klein is niet fijn
Als directeur van een school met nu nog negentien leerlingen kan ik volmondig zeggen: kleine scholen dienen níet het belang van het kind. Er zitten kinderen op school die geen samenwerkingsopdracht kunnen doen omdat zij de enige zijn in de groep. En voor wie moet je je vinger nog opsteken als de juf je toch altijd ziet? Aan het eind van dit schooljaar sluit mijn school haar deuren en gaan de leerlingen naar grotere scholen. Het gaat niet om de kwaliteit van het onderwijs, die is door de inspectie goed beoordeeld. Er werken excellente leerkrachten die alle kinderen tot bloei willen laten komen. Maar het sociale aspect is ook belangrijk. Je hebt elkaar nodig om van en met elkaar te leren.

Marianne Kloosterboer-Dijkstra Vlissingen

Deel dit artikel