Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Max Havelaar mikt op een marktaandeel van 2,8 procent

Home

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Thee zonder nare bijsmaak. Zo introduceerde H. Bolscher, directeur van stichting Max Havelaar, gisteren de eerste thee onder het ideële keurmerk.

Voor de doop van de thee koos de organisatie de replica van het VOC-schip 'Amsterdam' achter het Amsterdamse Scheepvaart museum. Maar naar dat bloedige handelsverleden werd niet alléén verwezen. Minister Pronk van ontwikkelingssamenwerking rechtvaardigde de lancering van het keurmerk voor thee: “Je schrikt als je op een plantage in Azië gaat kijken, je ruikt en proeft de achtergestelde arbeidsomstandigheden.” Hij wijt dat aan een te vrij marktmechanisme: “De rijken worden er veel rijker, maar de arbeiders worden er niet beter van.”

Stichting Max Havelaar staat voor producten uit ontwikkelingslanden, die onder acceptabele arbeidsomstandigheden en zonder gebruik van chemische middelen zijn verbouwd.

De Max Havelaar-thee is afkomstig uit verschillende Aziatische en Afrikaanse landen, maar niet uit Indonesië. Dat is opvallend, 40 procent van de 'gewone' thee die Nederland importeert, komt daar vandaan. Volgens Bolscher is het niet gelukt om er partners te vinden. De structurele onderdrukking van de vrije vakbonden en de organisatie van de handel zijn daar volgens hem mede debet aan.

De thee was gisteren voor het eerst te koop in veel supermarkten in Nederland. Alleen niet bij Albert Heijn. Dat concern wil eind mei onder eigen merk een Max Havelaar-thee in de schappen leggen.

Volgens Bolscher is er nu pas een thee onder keurmerk omdat de stichting weinig ervaring heeft met Azië. En 83 procent van alle thee ter wereld groeit op dat continent. Sinds Max Havelaar in 1988 met koffie op de markt kwam, stuitte het op merkentrouw. Nederlanders bleken verknocht aan hun koffiemerk, en ze liepen er niet warm voor om op keurmerk-koffie over te stappen. Na 10 jaar heeft die koffie nu 2,8 procent van de markt veroverd. Met een marktaandeel van 70 procent is Douwe Egberts veruit het grootst. Pickwick beheerst met 73 procent de theemarkt. Bolscher dicht de thee op deze laatste markt grotere kansen toe. Hij denkt dat de Nederlandse theedrinker minder aan een merk hangt, maar hij blijft voorzichtig. “Ik zou blij zijn als onze thee binnen enkele jaren een evengroot deel van de markt heeft als de koffie, maar het blijft een gok.”

Deel dit artikel