Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Marathonpeloton door dooi verlost van dilemma

Home

Van onze sportredactie AMSTERDAM - De dooi kan een oplossing zijn voor veel problemen. Zeker voor de organisatoren van twee schaatswedstrijden die morgen in elkaars vaarwater terecht dreigden te komen.

De organisatie van de driedaagse van Ankeveen heeft haar evenement afgelast. Volgens bestuurslid Pos van de plaatselijke ijsvereniging was het ijs zondag nog in prima conditie, maar zijn de vooruitzichten voor de komende dagen slecht.

Het drieluik, vorig jaar gewonnen door Arnold Stam, had concurrentie van de Overijssels Merentocht, die eveneens voor morgen op de rol staat. Deze marathon over 200 kilometer ter ere van Evert van Benthem schermt met een zeer aantrekkelijk prijzenpakket. Voor de winnaar bij de mannen ligt 20 000 gulden klaar, terwijl de eerste vrouw 3000 gulden krijgt. Voor de snelste vrouw lag aanvankelijk 600 gulden klaar, maar de geldprijs is onder druk van de zusjes Smit verhoogd.

Aanvankelijk wilde Ankeveen de concurrentiestrijd aan door de rijders startgelden te bieden. Een dilemma voor veel rijders die al voor Overijssel hjadden gekozen. Ook kreeg de driedaagse steun van de schaatsbond. De nieuwe wedstrijd in de kop van Overijssel heeft volgens de KNSB officieel geen recht op een datum. Elke wedstrijd moest in mei vorig jaar zijn opgegeven bij de schaatsenrijdersbond. Het idee voor de wedstrijd in Overijssel werd pas in september geboren en verder uitgewerkt toen de vorstperiode intrad. Het comité in Blokzijl had al een advocaat in de arm genomen, toen de KNSB dreigde de wedstrijd te verplaatsen naar vrijdag.

Met de snel invallende dooi is het de vraag of morgen nog serieus geschaatst kan worden. Dit weekeinde kwamen de marathoncraks nog volop aan hun trekken. Zaterdag met ruim 120 kilometer over de Rottemeren, waar Hans Pieterse de rapste was. Gisteren op het Amstelmeer, waar Yep Kramer na honderd kilometer de sprint won voor Rob van Meggelen en Piet Kleine.

Pieterse vergrootte met de winst in de zesde Rottemerentocht zijn leidende positie in het klassement van de natuurijsklassiekers. De schaatser uit Diemen versloeg zijn medevluchters Baars, Huitema en Zandstra in de sprint.

Pieterse plaatste zijn naam in een rij illustere winnaars van de creatie van de populaire organisator Klaas Verwey: 1979 Dries van Wijhe, 1982 en 1985 Jos Niesten, 1986 Evert van Benthem, 1991 Jan-Eise Kromkamp. Alle vijf vorige tochten gingen over 200 kilometer. Op verzoek van de rijders kortte de organisatie de zesde editie in tot 123,5 kilometer na het doorgaan van de Elfstedentocht, die nogal wat van de schaatsers heeft gevergd.

De Rottemerentocht verdween zelfs helemaal van de kalender. Klaas Verwey draaide het bestuursbesluit terug en belde persoonlijk met alle kampioenen van het natuurlijk. “Je wilt de beste hebben, nietwaar”. Hij beschikte over een budget van 30 000 gulden maar hij hoefde niet te leuren in het dorp. “Unox gaf al 19 000 gulden en ach, als het een paar duizendjes meer zou worden, die konden we zelf wel bijpassen.”

Alle toppers kwamen, op twee na. Ruud Borst wegens koorts en Erik Hulzebosch, omdat hij “helegaor uut vorm is”. Henk Angenent hield het na een uurtje voor gezien. De Elfstedenwinnaar zag pips, was na een woelige week vijf kilo gewicht verloren, had macht noch kracht om uit te rijden, laat staan te winnen. Met “de pijp is leeg” zei hij alles in één zinnetje en hij ging op naar Woubrugge voor de volgende huldiging.

Bij de rest zat de sleet er nog niet op. Ze maakten een levendige wedstrijd op snel ijs. Piet Kleine speelde weer een prominente rol, viel weer buiten de hoofdprijzen: tiende.

Veertien rijders bepaalden in Zevenhuizen de finale. Na een val van René Ruitenberg, vorige week winnaar van drie opeenvolgende wedstrijden, kwamen er twee kilometer voor het einde vier voorop: Zandstra, Huitema, Baars en Pieterse. Op commando van ploegleider Richard van Kempen plaatste Pieterse op het juiste moment zijn demarrage.

Deel dit artikel