Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Makelaar tussen hier en daar

Home

door Martine Borgdorff

Letterlijk iedere week, 52 keer per jaar, vliegen de Wilde Ganzen voor een goed doel. Voor de argeloze tv-kijker ziet het er een beetje geheimzinnig uit, die virtuele vogels met hun goede doel. Programmamaakster Ilona Hofstra filmde de resultaten: ontroerende, kleine projecten met grootse gevolgen.

Het is een van de weinige overblijfselen uit de tijd dat de televisie nog een wat deftige meneer was die de kijker om zijn hulp vroeg. Maar de Wilde Ganzen vliegen anno 2003 nog steeds wekelijks voor kleinschalige hulpprojecten in ontwikkelingslanden. En dat heeft wel degelijk zin, zegt Ikon-programmamaakster Ilona Hofstra die over het werk van de Wilde Ganzen een reportage maakte. 'Van Ganser Harte' laat zondagochtend zien hoe groots die zogeheten 'kleine' initiatieven kunnen zijn. Voor de dorpen of wijken waar ze worden opgezet, zijn ze van levensbelang. Ilona Hofstra: ,,Mensen kunnen met eigen ogen zien wat er met al het geld gebeurt.''

Een hoop, zo blijkt. Neem het mooie project van Tine Veldkamp, een van de geportretteerden. Ze besloot zich in het buitenland te vestigen. Haar keus viel op een dorp in Senegal waarin ze haar eigen voornaam terugvond: Kafountine. Hofstra: ,,Ze heeft in dat dorp een beroepsopleiding opgezet voor meisjes, waar ze leren koken en kleren maken. Daarnaast leren ze lezen en schrijven en krijgen ze gezondheidsvoorlichting.'' Zo klein als het initiatief lijkt, zo belangrijk zijn de gevolgen, legt Hofstra uit. ,,Voorheen viel het dorp uit elkaar omdat de meisjes naar de stad trokken om te gaan werken. Dat ze vaak in prostitutie of drugs terecht kwamen, was op zich al heel ernstig, maar daarnaast kwam het dorp ook in de problemen doordat met de vrouwen de basis voor ontwikkeling wegviel. Nu kunnen de vrouwen heel veel betekenen voor hun dorp en dat ook weer doorgeven aan anderen.''

In de reportage is te zien hoe de Senegalese jonge vrouwen, soms met een zuigeling in een traditionele draagdoek op de rug, hun lessen volgen. Hoe ze in de schoolkeuken sandwiches maken om die op straat te verkopen. Het levert ze geld op en de nodige werkervaring. De Wilde Ganzen gaf geld voor een vriezer, die gebruikt wordt om zelfgemaakt ijs in te bewaren. Ook dat wordt verkocht: de opbrengst komt ten goede aan de school.

Volgens Ilona Hofstra is het belangrijk dat dit soort particuliere projecten de media halen. ,,Het is al moeilijk genoeg zelf iets concreets te doen aan de ongelijkheid in de wereld. Maar als je bij de media werkt, kun je in elk geval een trait d'union zijn, een verbinding tussen daar en hier, als een soort makelaar. Het is mijn rol om de verschillende werelden te koppelen.''

Ilona Hofstra, werkzaam voor de Ikon, is geen onbekende op het tv-scherm. Ze presenteerde in het verleden 'Nieuwslijn' van Veronica toen dat nog een publieke omroep was en stapte later over naar 'Kenmerk', de betrokken actualiteitenrubriek van de Ikon. Ook zat ze achter de presentatietafel tijdens de grote inzamelingsactie 'Eén voor Afrika', waarbij alle publieke omroepen de handen ineensloegen voor een grote hulpactie om de Afrikaanse hongersnood te ledigen. Hofstra: ,,De tijden waren toen anders. Er was geen commerciële concurrentie en er was grote gedrevenheid onder de makers van 'Eén voor Afrika'. Nu wordt voor bijvoorbeeld Unicef een grote show gemaakt met Ivo Niehe, callcenters en gepolijste camerabewegingen. Het wordt niet meer met betrokkenheid gemaakt.'' Dan, milder: ,,Aan de andere kant is het ook goed dat het allemaal professioneler wordt. Mensen moeten weten waarom de organisaties doen wat ze doen.''

'Kenmerk' verdween van het scherm, maar Hofstra bleef nog te zien, onder meer als presentator van de wekelijkse 'Wilde Ganzen'. Hofstra: ,,De Wilde Ganzen waren vroeger het collectezakje van de Ikon, de twee instellingen waren nauw verweven. Nu mag dat niet meer van de Mediawet, maar de Ikon geeft nog altijd zendtijd aan de Wilde Ganzen, iedere week van het jaar.''

De formule van de Wilde Ganzen is nog steeds succesvol, zegt Hofstra. ,,De bedragen die worden opgehaald gaan ieder jaar nog omhoog. Het imago is dat van een integere instelling en dat helpt. Vorig jaar werd 10 miljoen euro gegeven. Dat is héél veel geld.''

De persoonlijke betrokkenheid van Hofstra bij projecten als deze is groot. Maar 'geëngageerd'? ,,Ik weet niet zo goed wat ik met dat woord aanmoet.'' Maar als journalist hoef je heus niet altijd alleen de negatieve kanten te belichten, vindt Hofstra. ,,Natuurlijk kun je de zwakke kanten van veel goede initiatieven laten zien, hoeveel er in sommige gevallen aan de strijkstok blijft hangen. Maar het idee van de Ikon was om te laten zien hoe góed het kan gaan.''

Haar eigen betrokkenheid zit meer in de waardering voor de Tine Veldkampen van deze wereld. ,,Het zijn zulke gedreven mensen. Het is toch ontroerend om te zien hoe groot hun inzet is. Vaak wordt gezegd dat het een 'druppel' op een gloeiende plaat is. Ik geloof meer in de 'steen in het water'. Van een steen kunnen heel veel kringen en bewegingen komen, die verder gaan dan jij en ik kunnen voorspellen.''

Deel dit artikel