Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Mag je in een restaurant klagen over een kleine portie?

home

Beatrijs Ritsema

© thinkstock

Beste Beatrijs,

Onlangs gingen mijn vriend en ik uit eten in een eenvoudige, maar respectabele gelegenheid waar men gerechten als risotto en kipsaté serveerde. Op de bediening viel weinig aan te merken. Tijdens het afhalen van de borden kwam de gebruikelijke vraag of alles naar wens was geweest. Mijn vriend zei toen dat de maaltijd goed smaakte, maar dat de portie aan de kleine kant was. Hoewel de serveerster vriendelijk reageerde, werd duidelijk dat er weinig zou worden gedaan met deze klacht. Later op de avond zei ik tegen mijn vriend dat ik het ongepast vond om de hoeveelheid voedsel te becommentariëren. Hij hield vol dat er om zijn mening werd gevraagd en dat dit nou eenmaal het eerlijke antwoord was. Mag je volgens de etiquette in een restaurant klagen over de hoeveelheid van het eten?

Mag het ietsje meer zijn?


Beste Mag het ietsje meer zijn,

Als de bediening in een restaurant om feedback vraagt, mag de klant kritiek geven. Die kan gaan over de kwaliteit van het eten, maar ook over de kwantiteit. Als er iets serieus mis is (koud, aangebrand) is het beter om niet te wachten op de 'Is alles naar wens?'-vraag, maar zelf aan de bel te trekken, want dan kan het meteen gecorrigeerd worden. Te grote porties is vervelend voor de klant, maar te kleine porties ook. Restaurants serveren vaker te veel dan te weinig, maar er is een trend om overdadige vleesporties te reduceren omdat veel klanten het niet weggewerkt krijgen. Hoe dan ook moeten restaurants altijd schipperen tussen te ruime of te krappe porties. In geval van te weinig, zoals uw vriend overkwam, had het restaurant best een aanvulling kunnen bieden. Geen extra biefstuk (dat doen ze nooit), maar extra groente, frieten of nog een schepje risotto kan geen probleem zijn. De klacht van uw vriend was eenvoudig te verhelpen geweest. Een goed restaurant wil niet dat de klanten zich na vertrek naar de snackbar spoeden om bij te tanken. Die zien ze nooit meer terug.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.