Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Machinist treinramp: 'Ik reed met 190 km de bocht in'

Home

Redactie

De machinist van de trein die gisteren bij het Spaanse Santiago de Compostella uit de bocht vloog, heeft direct na het ongeluk vanuit de bestuurderscabine collega's gezegd dat hij 190 kilometer per uur reed. Op het stuk spoor was een maximale snelheid van 80 kilometer per uur toegestaan.

Dat meldt de Spaanse krant El Pais op basis van bronnen rond het onderzoek. Bij het ongeluk - het zwaarste treinongeval in Spanje in 40 jaar - kwamen zeker 78 mensen om het leven en raakten 131 mensen gewond. In totaal vervoerde de trein 247 mensen.

Direct na het ongeval zocht de machinist radiocontact met de spoorleiding. De treinbestuurder zat op dat moment bekneld in de cabine. Hij zei dat hij met 190 kilometer per uur de bocht was ingegaan waar de trein uitvloog. Even had hij het zelfs over 200 kilometer per uur, maar dat zwakte hij later weer af naar 190.

Volgens een regeringsfunctionaris van de regio Galicië reed de trein overigens zelfs 220 kilometer per uur op het moment van het ongeluk.

Op het moment van radiocontact was nog niet duidelijk of er slachtoffers waren gevallen in de treinstellen achter de machinist. Hij meldde over de radio: 'Ik hoop niet dat er doden zijn gevallen, want dan heb ik die op mijn geweten.' Hij was duidelijk in paniek, en bleef maar herhalen: 'We zijn maar mensen, we zijn maar mensen'. Ook klaagde hij over pijn in zijn rug en ribben.

Waarom de machinist zo veel te hard reed, is niet bekend. Er wordt nu onderzocht of er sprake is van een technische of menselijke fout. De machinist zal daarvoor worden verhoord.

Gevaarlijke bocht
De bocht op het traject staat al sinds de opening in 2011 bekend als een zeer scherpe en gevaarlijke bocht. Al bij de openingsrit bleek dat de bocht langzaam genomen moet worden. Hij volgt op een recht stuk spoor van 80 kilometer tussen Ourense en Santiago, waar de trein in volle vaart rijdt, ruim boven de 200 kilomet per uur. De trein moet dan ook vrij snel gas terugnemen. Het komt dan ook vaak voor dat de trein in de bocht helemaal heen en weer schudt.

Het traject tussen Madrid en Santiago de Compostella is voor het grootste deel speciaal aangelegd voor de hogesnelheidstrein, maar juist het stuk van het ongeluk is nog oud spoor uit de tijd van Franco, waar ook gewone treinen op rijden. Er is indertijd bewust voor gekozen dit stuk spoor te integreren, omdat anders nog meer mensen onteigend zouden moeten worden.

Lees verder na de advertentie
© AFP
© AP
© epa
© afp
© epa

Nationale rouw
De Spaanse premier Mariano Rajoy heeft vandaag drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Hij bezocht de plek waar de hogesnelheidstrein ontspoorde. Ook ging hij naar het ziekenhuis waar de gewonden zijn opgenomen. Om 12.00 uur hield hij een minuut stilte voor de slachtoffers, tegelijk met alle medewerkers van de overheid in heel Spanje.

De president van de regio Galicië, Alberto Núñez Feijóo, heeft zeven dagen van rouw afgekondigd. Dat schrijft de Spaanse krant El Mundo. Santiago de Compostela is de hoofdstad van Galicië.

Deel dit artikel