Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Luxer en exclusiever dan telefoon

Home

JONATHAN MAAS

Zij wordt niet meer door iedereen gebruikt nu er digitale concurrentie is, maar afgedankt is ze allerminst. De traditionele agenda met kaft en papier. Geen massa-artikel, maar een cultproduct voor fijnproevers.

Je staat op het punt een lunchafspraak in je telefoon te zetten. Degene met wie je die date maakt, graait in zijn tas. Wat er uit komt is groot en zwaar. Een leren kaft met binnenin papier - dood beest en dode bomen. In de andere hand houdt je afspraak een pen vast. De kaft gaat open en hij krabbelt wat op papier. Het tafereel doet bijna prehistorisch aan. We zijn het niet meer gewend en als we het zien, valt het onmiddellijk op: mensen die een papieren agenda gebruiken.

Hoe staat het er eigenlijk mee? Is het soort dat zijn planning voert in een old skool agenda een uitstervend ras? Of is het op de valreep van het nieuwe jaar juist cult en retro om een papieren agenda te gebruiken?

Agenda's op smartphones ten spijt, Hans Dekkers, importeur van de Moleskine agenda, verkoopt al twaalf jaar lang steeds meer agenda's. De laatste jaren groeit zijn omzet met 20 procent op jaarbasis. Kunnen we daaruit concluderen dat mensen de traditionele agenda trouw zijn gebleven, en dat er zelfs mensen zijn die terugkomen van de smartphone-agenda en weer liever aan het schrijven slaan?

Dekkers zegt dat er geen algemene conclusie aan te verbinden valt. Het heeft alles met het merk te maken. Moleskine is cult. "Mensen willen een Moleskine-agenda om er iets mee uit te dragen", zegt hij. "Namelijk dat ze literaire en kunstzinnige aspiraties en interesses hebben. Vaak gaat het om mensen met een artistiek beroep. Ik zat laatst aan tafel met zes architecten, toen vijf van hen op een zeker moment een Moleskine-agenda trokken. De hele Rietveld Academie loopt er mee rond. Deze gebruikers zijn fijnproevers, want je kunt natuurlijk ook voor slechts 2,95 euro een papieren agenda kopen."

Bij Succes loopt de verkoop van agenda's al jaren terug, erkent Mario van Adrichem, dealer van het merk in Nederland. Dat betekent niet dat er geen geld meer met het product te verdienen valt. Hoewel steeds minder mensen een Succes-agenda aanschaffen, geven de klanten die er een kopen er steeds meer geld aan uit. Vooral vrouwen. De doelgroep is bij verschoven, weet Van Adrichem. De mannen zijn afgehaakt en gaan voor de gadgets. Zij gebruiken hun smartphone als agenda. Bij vrouwen is de papieren agenda ongekend populair en zelfs een modeaccessoire geworden. Van Adrichem: "Ze geven er forse bedragen aan uit, soms zelfs 300 euro voor eentje met een kaft met Swarovski-kristallen." Succes speelt in op deze trend en vergroot het aanbod met verschillende luxe lijnen. Van agenda's met chique suède en hip Mexicaans Kitsch Kitchen-keukenzeil tot kaften met ontwerp van Fred de la Bretonière. "De papieren agenda is een verlengstuk van jezelf en moet jouw lifestyle uitdragen", weet Van Adrichem. "Met alleen een zwarte, bruine of bordeaux leren kaft komen we er als merk niet meer. Het moet luxer en exclusiever."

Grafisch ontwerper Wout Jonker was de trend flink voor en maakte begin jaren tachtig van de agenda al een cultartikel. Ontevreden over het toenmalige aanbod - "te ordinair, te veel gedoe" - ontwierp hij een agenda die zo strak en minimaal mogelijk is: de Hinosx-agenda - dit jaar voor de dertigste keer op de markt. Een handzaam product dat aan de minimale agenda-eisen voldoet, namelijk dat zij ingedeelde tijd bevat - niets meer, niets minder. "Sommige agenda's zijn best aardig, maar er staan toch weer de verjaardagen van het Koninklijk Huis in", verzucht de 53-jarige ontwerper uit Arnhem. "En meer van dit soort informatie die je maar een keer per jaar nodig hebt en ook op andere plekken kunt vinden dan in een agenda, zoals schoolvakanties. Ik wilde een agenda die vrij van ballast en leeg is voordat de gebruiker er in gaat schrijven."

Ook het lettertype in de agenda moest zo kaal mogelijk zijn. Jonker ontwierp er zelf een. "Ik wilde uitzoeken hoe ver ik kon gaan in het terugdringen van het karakter van een lettertype", zegt hij. "De gebruiker moet de macht over de agenda hebben, het gaat om het karakter van zijn handschrift."

Het jaar dat hij de agenda ontwierp begon hij voorzichtig en liet hij er vijftig van drukken. Het was een instant succes. Het jaar daarop liet hij driehonderd exemplaren drukken, daarna duizend, een jaar later tweeduizend. Nu heeft de Hinosx een oplage van achthonderd stuks. Dat ligt niet aan de invloed van de smartphone, stelt Jonker. "Ik heb er vooral last van dat specialistische boekhandels verdwijnen", verklaart hij. "Mijn agenda deed het goed bij boekwinkels die gespecialiseerd zijn in kunst en design. Veel daarvan zijn de laatste jaren opgedoekt. Jammer, want in dit soort zaken nam steeds een nieuw publiek kennis van mijn product."

Maar waarom zou Jonker vasthouden aan de traditionele papieren agenda? Jeuken zijn handen niet wanneer hij de beperkte vormgeving ziet van digitale agenda's? "Ik heb er over nagedacht me daar mee te bemoeien want ik ontwerp tenslotte ook websites", geeft hij toe. "Maar een nadeel van een digitale agenda vind ik dat je nooit een prettig overzicht hebt over een week. Je moet altijd scrollen. Een ander minpunt is dat je zo'n agenda op een gegeven moment kwijtraakt. Je vult een systeem in en even later komt er een nieuw systeem waarin je de oude informatie dan overzet. Dat doe je misschien een paar keer, maar op een gegeven moment is het op; ingevoerde informatie gaat verloren en belandt in de prullenbak. Ik weet van mijn klanten dat zij al hun Hinosx-agenda's bewaren en zo hun afspraken van 1984 nog kunnen nalezen."

"Een van de charmes van een papieren agenda is dat je haar beter kunt bewaren", zegt ook Van Adrichem van Succes. "Veel mensen schrijven er persoonlijke dingen in en gebruiken hem deels als dagboek. Ik ben zelf 47 en heb al mijn agenda's van de lagere school bewaard. Leuk om eens in de zoveel tijd in te kijken. In digitale agenda's schrijf je vaak alleen praktische en zakelijke dingen."

De Filofax-agenda doet het om die reden goed bij de jeugd. Jongeren gebruiken veel sociale media en zijn bang dat ze privédingen uit hun agenda met een druk op de verkeerde knop per abuis delen met honderden andereen, weet Eddy Dellard, directeur van Filofax Benelux. "Met een papieren agenda zijn privézaken makkelijker te scheiden van het zakelijke." De papieren agenda heeft meer praktische voordelen. "De fiscus wil dat je je agenda vijf jaar bewaart", draagt Van Adrichem aan. "Smartphones hebben vaak een hogere omloopsnelheid. Om de twee jaar nemen mensen een nieuwe telefoon en veel afspraken van verleden jaar raak je daarmee kwijt. Veel mensen kopen een Succes-agenda omdat ze er een willen die lang meegaat."

Bij warenhuis V&D zijn de papieren agenda's een goedlopend product, verklaart woordvoerder Inge van Langelaar. De verkoop van schoolagenda's laat zelfs een jaarlijkse stijging zien. Het uitdragen van je levensstijl middels een agenda begint al vroeg. Stoere jongens willen een South Park-, sport- of New Kids-agenda, meisjes gaan voor fashion & glamour agenda's. De smartphone-agenda mag dan praktisch zijn, "wie koopt er vandaag de dag nog iets dat praktisch is", vraagt Moleskinedealer Hans Dekkers retorisch. "Alles wat westerse mensen aanschaffen draait om wat ze ermee willen communiceren. Je gaat heus geen roze kniebroek dragen omdat die toevallig op je stoel ligt. Als je mij vraagt of er nog toekomst is voor broeken, dan weet ik dat niet. Voor Armani broeken in ieder geval wel. Met agenda's is het precies hetzelfde. Ik weet niet of de traditionele agenda toekomst heeft. Maar ik weet wel dat je met een Moleskine agenda laat zien dat je een vooruitstrevende smaak hebt."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie