Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Loeki de Leeuw na ruim 22 jaar van het scherm

Home

Van onze mediaredactie HILVERSUM - Een historische dag in de Nederlandse geschiedenis:Loeki de Leeuw is vanaf vandaag 'met de vut'. De mascotte van de Ster (Stichting Ether Reclame) wordt opgevolgd door de internationaal bekende Disneyfiguur Mickey Mouse.

P. Rijntjes, manager Walt Disney Attractions Nederland, heeft de Ster benaderd met het idee Loeki te vervangen door Mickey. “De gedachte om een ander symbool te zoeken, leefde al een tijd bij de Ster. Voor ons speelt een commercieel belang mee. Mickey Mouse op de televisie, is natuurlijk publiciteit voor Euro Disneyland”, aldus Rijntjes. De manager wil niet verklappen hoe de spotjes er precies uitzien, maar vertelt wel dat het de Mickeyfiguur uit de film Fantasia is. “Als tovernaarsleerling zorgt de muis dat het Ster-logo op spectaculaire wijze in beeld komt. Aan het eind van het Sterblok tovert hij het logo weer even spectaculair weg.” Rijntjes ontkent ten stelligste dat de aankondiging van Mickey Mouse een 1 april-grap is.

De Ster neemt met een 'traan' afscheid van Loeki. Maar directeur R. Morees wil niet overdrijven. “De Ster is helemaal vernieuwd. We zijn nu een zeer marktgericht bedrijf. Onze internationale adverteerders willen een internationaal symbool.” De Ster koos voor Mickey omdat het muisje sympathie en vertrouwen wekt. De nieuwe mascotte is, in tegenstelling tot Loeki, alleen aan het begin en einde van een Sterblok in beeld. “Ik heb er alle vertrouwen in dat Mickey net zo populair wordt als Loeki en het is echt geen 1 april-mop, hoor”, aldus Morees. De directeur wil niet prijsgeven hoeveel de Ster voor het nieuwe symbool betaalt.

De Loeki-spotjes werden vanaf 1972 door Toonder Studio's geproduceerd. Woordvoerster C. Bak was erg gehecht aan de leeuw. “ Hij was een deel van ons leven. Maar gelukkig kregen wij ook de opdracht voor Mickey. In die zin verandert er voor ons bedrijf niets.” De leeuw was op 25 januari 22 jaar geleden voor het eerst op televisie. In de tussenliggende jaren zijn er duizenden '4-seconden-avonturen' geproduceerd. Van Mickey Mouse liggen tot nu toe twee spotjes op de plank.

Deel dit artikel