Leuk hoor, twitteren, maar hoe moet dat?

home

Ingrid Weel

Sociale media apps op een smartphone. © ANP

Jetta Klijnsma, de nummer 2 van de PvdA, en Bram van Ojik, de nummer 2 van GroenLinks, zijn sinds kort te volgen op Twitter. Net als Magda Berndsen (nummer 10 bij D66), Manja Smits (nummer 11 bij SP) en Angelien Eijsink (nummer 15 bij PvdA). Zij hebben allen opeens een twitteraccount. Niet dat ze allemaal even actief berichtjes de wereld insturen: Van Ojik heeft nog maar twee tweets verstuurd, Eijsink geen enkele.

Een verkiezingscampagne anno 2012 lijkt echter niet meer te kunnen zonder aanwezig te zijn op sociale media. De campagneleiders vinden het belangrijk dat hun (kandidaat-)Kamerleden zich in de digitale ruimte begeven, maar ze worden verder merkbaar niet ondersteund in het hoe en waarom. Mededelingen als 'ik ben onderweg naar Middelharnis, praten met ondernemers', zijn bijvoorbeeld alleen fijn voor de bewoners van deze gemeente.

Ze willen in gesprek met de kiezer, hun ideeën digitaal verspreiden, en het debat op internet een beetje hun kant op sturen. Maar aan enige strategie lijkt het te ontbreken. Ze zijn online als het hun uitkomt, niet per se tijdens de spitsuren van de sociale media. "Ze praten een beetje mee, maar dat is het. Een beetje treurig eigenlijk", zegt internetondernemer Alexander Klöpping erover in een politieke hangout.

Hangout
De hangout is iets nieuws. Het is een soort videochat waarin politici gewoon kunnen praten met maximaal tien deelnemers. Dat gaat ze beter af dan tikken. Een twitterdebat, dat bij de verkiezingen van 2010 nog werd ingezet, wordt nauwelijks nog gehouden. Het verliep chaotisch. Het was onmogelijk de vele vragen te beantwoorden.

Ongeveer een derde van de kiesgerechtigde Nederlanders tussen 18 en 34 jaar zegt een of meerdere politici te volgen via sociale media. Partijaccounts zijn minder populair, maar die worden juist intensief gebruikt om politieke boodschappen te verspreiden of vragen te beantwoorden. Zo hebben GroenLinks, CDA en D66 een team enthousiastelingen die bijna de klok rond het internet afstruinen naar mensen die misschien vatbaar zijn voor hun programma.

500 extra volgers per dag
Politici die zich veel online bewegen kunnen wel op een enthousiast onthaal rekenen. PvdA-leider Diederik Samsom was altijd al ruimhartig in gesprek met mensen op Twitter. Nu hij ook bovengemiddeld veel op televisie te zien is, kan hij rekenen op zo'n 500 extra volgers per dag. In totaal volgen bijna 65.000 mensen hem.

Tijdens televisiedebatten is het online druk. Hoe de lijsttrekkers optreden, is dan het gespreksonderwerp. Een samenvattend bericht over hoe de politici het doen van de hand van een journalist, spindoctor of analyticus wordt veelvuldig doorgestuurd, en heeft op die manier ook een beetje invloed op wie tot winnaar wordt uitgeroepen.

Thermometer
Een kijkersvoorkeur is eigenlijk echter niet veel meer dan een thermometer. Partijgenoten, maar vooral medewerkers van politici, proberen toch tijdens een debat de opinie nog te sturen door online alles fantastisch te vinden wat hun voorman zegt. Maar of dat werkt? Bezoekers van sociale media vinden die 'aanmoedigingen' vaak irritant.

Die bezoekers willen informatie of amusement, eventueel ondersteund met geinige filmpjes of foto's, maar geen partijpropaganda. De politicus of zijn medewerker denkt er verder niet veel over na, die heeft maar één intentie, en dat is online zijn verhaal te vertellen. Vaak verschilt dat weinig van het verhaal op straat. In een tweet meldde Jetta Klijnsma zondag: 'Sommige mensen hebben nou eenmaal een steuntje in de rug nodig. Daar staan wij als #pvda voor. Daar sta ik voor. #sterksteschouders.'

Lees verder na de advertentie

Wie is populair?
De VVD is op Facebook en Twitter de populairste. Op Facebook krijgt de VVD 28.000 'likes'. Grotere politieke partijen krijgen niet automatisch veel likes, zo heeft het CDA maar zo'n 1500 likes, iets meer dan de veel kleinere SGP (circa 1300). De Partij voor de Dieren (circa 2900) en de ChristenUnie (bijna 3000) zijn ongeveer twee keer zo populair.

De meest gevolgde lijsttrekker op Twitter is Geert Wilders (PVV) - ruim 200.000 volgers. Hij wordt op enige afstand gevolgd door Alexander Pechtold en Diederik Samsom. Als partij is de VVD ook op Twitter populair met ruim 39.000 volgers. De meeste andere partijen blijven steken tussen de 10.000 en 20.000.

Tweets
Spindoctor Kay van de Linde tijdens het RTL-premiersdebat van 26 augustus: 'Tot nu toe: Samsom beter dan verwacht; Rutte is Rutte; Roemer houdt het niet bij; en Wilders is een langspeelplaat.'

Zo'n opmerking wordt 117 keer doorgestuurd en bereikt daarmee duizenden mensen.

Columnist Sheila Sitalsing (30 augustus): 'Qua partijpropaganda wieden: heden CDA'ers ontvolgd die dingen tweeten als:Eerlijk, dapper verhaal van Buma in NRC. Hij kan nog verrassen!'

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie