Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Leidsche Rijn: een droom, nog zonder barsten

Home

Wim Boevink

Leidsche Rijn: hoe het nu is. © Wim Boevin000
klein verslag

We kennen inmiddels de kloof tussen stad en platteland, maar het platteland ten westen van Utrecht is intussen in een stad veranderd, met een tweede stadshart in aanbouw. Leidsche Rijn Centrum heet het en gisteren ging ik er kijken.

Over de kloof – een kanaal – ligt een spoorbrug, in feite kruipen er inmiddels drie boogbruggen tegen elkaar aan, waarvan twee voor het spoor en één voor auto-, bus- en fietsverkeer. De verbinding kan niet hecht en dik genoeg zijn, maar dit nieuwe deel van Utrecht maakt zich op om binnenkort zelfstandiger door het leven te kunnen gaan. Leidsche Rijn Centrum namelijk wordt 'het winkelcentrum van de toekomst' met onder meer de grootste Jumbo foodmarkt van Nederland.

Lees verder na de advertentie

Binnenkort.

Want hoewel de contouren zijn afgerond en overal hoogste punten zijn bereikt, staat het centrum nog bijna overal in de steigers. Leidsche Rijn Centrum is nog een bouweiland, opgedeeld in blokken die door promenades en pleinen van elkaar zijn gescheiden.

De blokken - winkels beneden, woningen erboven, met elk blok een eigen binnenplaats - hebben namen als de Phoenix, de Frederik, de Fabiola, de Boulogne, de Edmund of de Belvedere, hoewel bij de laatste niet herkenbaar is waaruit het mooie uitzicht zou kunnen bestaan. Misschien uit 'de oase van rust', die de binnentuin belooft te zijn, of het aangrenzende en 'romantische Hof van Bern-plein, met bomen, bankjes en terrasjes.' 

De beschrijvingen ontleen ik aan de glossy Lekker wonen die verkrijgbaar is bij het infocentrum van Leidsche Rijn Centrum. Men schuwt de allure niet, er is een Wenenpromenade, een Londenstraat, een Brusselplein en een Parijsboulevard. En een ondergrondse expeditiestraat om alles discreet te bevoorraden. En straks zijn er informatiezuilen, een social wall - een digitaal visitekaartje - en een Leidsche Rijn Centrum-app waarop je kan zien of er nog plaats is op je favoriete terras.

Straks.

Nu nog niet.

Nu stond ik dus voor een bouweiland, en alleen langs de singelzijde waren de steigers neergehaald en staken mathematische bouwblokken fier hun balkons vooruit. Erlangs reden kanariegele stadsbussen.

Kan dat, uit niets een stadshart bouwen? Almere werd net uitverkoren als beste binnenstad, in de categorie middelgrote steden.

In het infocentrum keek ik naar de maquette. Rechte straten, bouwblokken van gelijke hoogte, elk hun eigen particuliere binnenruimtes omarmend.

Geen straatjes, geen stegen, geen kronkels, geen bochten.

Maar in de glossy glanst alles.

De auto is ondergronds, in 'de modernste parkeergarage van Europa'. De Wenenpromenade is 'hipper dan hip'. De Luxemburgpromenade biedt 'fun voor de hele familie'. En de Parijsboulevard is 'een statige straat met allure'. Het Berlijnplein, nu nog een wat hoger gelegen, want op de A2-tunnel gebouwde waaierige leegte waar alleen de rode doos van een bioscoop oprijst, wordt 'het culturele hart'.

Leidsche Rijn Centrum is een planologische droom. De appartementen vliegen weg. In de glossy lachen toekomstige bewoners ons toe. Ik keek naar de zwenkende kranen van de vooruitgang en wilde niets laten barsten.

Leidsche Rijn: hoe het wordt. © Wim Boevin000



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie