Lego is al jaren het populairste speelgoed

home

Verreweg het populairste speelgoed in Nederland is Lego, al jarenlang koploper op de traditionele - drie-dimensionale - speelgoedmarkt. Internationaal is Lego na Mattel en Hasbro de grootste speelgoedproducent. Vijf jaar geleden stond het bedrijf nog op de vijfde plaats. Per seconde gaan er volgens Lego wereldwijd zeven speelsets over de toonbank, terwijl er ongeveer 62 bouwsteentjes zijn voor elke persoon op aarde.

In Nederland is het Deense bedrijf de onbetwiste koploper. Hoewel die sector vorig jaar als geheel met vijf procent is ingezakt, gaat het volgens Maurice van der Kuip, Lego Landenmanager Nederland, nog niet eens zo slecht. "De markt voor multimedia, waaronder computerspelletjes, heeft de laatste jaren nog grotere klappen gehad. De hype is een beetje over. Kinderen spelen vaker spelletjes op hun smartphone en maken hun eigen applicaties."

Voor het succes van Lego heeft Van der Kuip een aantal verklaringen: "Noord-Europese kinderen zijn vaker bouwers dan kinderen in bijvoorbeeld zuidelijke landen, omdat ze vaker binnen spelen. Tegelijkertijd hebben we in Noord- en West-Europa al een lange historie. Lego zit hier al in de derde generatie, sommige kinderen hebben opa's en oma's die vroeger met Lego hebben gespeeld en het nu graag aan hun kleinkinderen cadeau doen. En daarbij is Lego als bedrijf heel innovatief. We komen steeds met iets nieuws, ook op het gebied van multimedia en twee-dimensionale spellen. Tegelijkertijd is onze kern, Lego city, met de brandweerkazerne en het politiebureau, onverminderd populair."

Die populariteit heeft volgens Marianne de Valck van Adviesbureau Spelen en Speelgoed wel één nadeel. "Lego is zo'n goed systeem dat mensen vergeten dat er ook nog andere goede systemen zijn. Lego is overal, thuis, op school, op de kinderopvang, op de naschoolse opvang. Kinderen leren zo alleen Lego kennen, terwijl er misschien wel andere systemen zijn die beter bij ze passen, zoals bijvoorbeeld Kapla."

Meer info: www.lego.nl/www.kapla.nl

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie