Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Leerling vindt school saai, maar presteert goed

Home

Romana Abels

Leerlingen vinden school maar saai. © ANP

De Oeso roemt het Nederlandse onderwijs, toch zijn er ook pijnpunten: het niveau van de leraren mag omhoog en ze zouden minder invloed moeten hebben op het schooladvies.

Zelf snappen ze het eigenlijk ook niet zo goed, erkende de Oeso gisteren. Nederlandse leerlingen zijn bijzonder ongemotiveerd en ongedisciplineerd, en toch scoren ze goed in Europa.

De Onderwijsinspectie wees al eerder op de lage motivatie van scholieren in Nederland. Het is een fenomeen dat slecht wordt begrepen. In andere landen zeggen leerlingen dat ze dol zijn op school, hier vinden ze het allemaal maar saai. En toch behoort het Nederlandse onderwijsstelsel tot de beste van de wereld.

Eigenaardigheden
De Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso), de club van rijke industrielanden, maakt elk jaar een vergelijking van verschillende onderwijsstelsels, maar voor het eerst sinds zestien jaar is er nauwkeurig ingezoomd op de eigenaardigheden van het Nederlandse onderwijs.

Minister Bussemaker had speciaal gevraagd om het rapport. De blik van een buitenstaander kan ertoe bijdragen het Nederlands onderwijssysteem, waar altijd discussie over is, vooruit te helpen.

Lees verder na de advertentie

De Oeso is verder verbaasd dat de uitzonderlijk vroege selectie van leerlingen niet zo slecht uitpakt als de onderzoekers verwachtten. Kinderen moeten vroeg kiezen voor een schoolniveau en toch slaagt Nederland erin iedereen mee te krijgen. Kansarme kinderen behalen hier makkelijker een diploma dan elders. Ook immigrantenkinderen zijn hier over het algemeen beter af dan in andere Oeso-landen.

Dat komt doordat Nederland veel aandacht besteedt aan het meekrijgen van kinderen met achterstanden of die moeite hebben met leren. Dat gaat soms wel ten koste van de aandacht voor kinderen die meer aankunnen.

Dat brengt wel met zich mee dat Nederlandse universiteiten het nooit zullen winnen van de Harvards en Oxfords van deze wereld en dat Chinese kinderen beter kunnen rekenen.

Mochten we al iets willen veranderen, dan moeten politici dat niet al te boud doen. Rustig aan, adviseert de Oeso. En in samenspraak met het gehele onderwijsveld.

Schooladvies
Complimenten of niet, de Oeso legt de vinger wel op een aantal zere plekken: het was bijvoorbeeld geen goed idee om leraren meer invloed te geven op het schooladvies van hun leerlingen en de eindtoets minder belangrijk te maken.

De achterliggende gedachte is misschien best sympathiek, maar Nederland moet alle kinderen toch weer onderwerpen aan een landelijke test om te bepalen welk niveau bij ze past.

Die aanbeveling staat lijnrecht tegenover de hervormingen van afgelopen jaar. De eindtoets in het basisonderwijs is juist minder belangrijk dan het oordeel van de leraar. De eerste praktijkervaringen wezen al uit dat die maatregelen de ongelijkheid tussen leerlingen vergroten, de Oeso sluit zich nu aan bij die kritiek.

Niveau leerkrachten
Ook op het niveau van leerkrachten heeft de Oeso nog wat aan te merken. Dat moet hoger, klinkt het al jaren. Maar zodra de eisen voor aankomende leraren strenger worden, ontstaat er een paar jaar later een docententekort.

De afgelopen jaren is al flink ingezet op strengere selectie van aankomende docenten. Toen de eisen voor de pabo strenger werden, leidde dat onmiddellijk tot een lagere studenteninstroom. Dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van onderwijs zeiden gisteren in een eerste reactie dat ze met een aantal aanbevelingen wat moeite hebben. Met name die over de eindtoets zit ze niet lekker. "Die staat op gespannen voet met de waarde die wij hechten aan het professionele oordeel van de leerkracht."

Deel dit artikel