Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

x

Kunst op tv sneuvelt door slijtage bij makers

home

Van onze redactie media

Kunst is onafhankelijk. Kunstprogramma's op televisie zijn dat ook. Die hoeven geen hoge kijkcijfers te scoren. De ene programmamaker vindt veel kijkers wel belangrijk, de ander niet. Hun programma's verdwijnen vaak van het scherm omdat ze er geen zin meer in hebben. Dat verklaart dat de kijker elk seizoen weer vergast wordt op nieuwkomers en afvallers.

Een uitzondering geldt voor 'De Plantage' van de VPRO. Dat wordt al sinds 1994 uitgezonden. In het onderzoek 'Kunst en Cultuur op de televisie' van Esmée Schilte verklaart regisseur Ellen Jens het succes van 'De Plantage'. ,,Het programma bestaat al zolang omdat we het allemaal zo leuk vinden om te maken. Daarom gaat het door.'' Ad 's-Gravesande, nu directeur bij de Avro, zegt dat een programma stopt vanwege redactionele vermoeidheid, of omdat het 'bij voorbaat' al duidelijk is dat het nooit wat kan worden. ,,Bovendien is er een groot gebrek aan goede eindredacteuren in Hilversum en mensen worden te snel vanwege een aardig gezichtje op de buis gekwakt. Dat is fataal voor een programma.''

Dat is weer eens een ander geluid dan een gebrek aan kijkers. Voor een programmamaker als George Brugmans van de VPRO is het kijkcijferloze domein dan ook een ideaal werkterrein. Hij vindt het demagogie als iemand zegt dat een programma met minder dan 300000 kijkers van de buis moet. ,,Ik heb liever dat tien mensen goed naar mijn programma kijken en er over in debat gaan, dan dat er honderd half kijken.''

Documentairemaakster Ireen van Ditshuizen denkt daar heel anders over. Zij was in 1988 eindredacteur van het cultuur-programma 'TV3'. Dat werd zes keer per week om half acht 's avonds uitgezonden. Er keken gemiddeld meer dan een half miljoen mensen naar. Zij vindt dat kunstprogramma's op televisie de kunst dichter bij de mensen moet brengen. Liefst zo veel mogelijk. ,,Televisie is nu eenmaal een massamedium. Het moet toegankelijk zijn en geen pretentie hebben. Als maker moet je dan ook veel kijkers willen hebben. Als je dat niet wil, moet je je film maar in de bioscoop draaien.''

Dat vindt ook Kees van Twist. Nu directeur van het Groninger Museum, daarvoor was hij verantwoordelijk voor kunstprogramma's bij de Avro en Vara. Hij zou elke dag een kunstmagazine voor een breed publiek op de buis willen hebben. Maar in Nederland is cultuur niet geïntegreerd in het normale bestaan, zegt hij. ,,De houding is er een van onverschilligheid. Mensen zijn niet meer geïnteresseerd in kunst en cultuur. Dat is slecht voor de samenleving als geheel.'' Voor het welzijn van de samenleving ligt volgens Van Twist voor de televisie als massamedium een belangrijke taak weggelegd. Maar niet heus, vindt Ellen Jens: ,,Televisie heeft geen opvoedkundige taak.''

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.