Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kraft Heinz zet de ketchup op dieet

Home

Koos Schwartz

© iStock

Fabrikanten van voedingsmiddelen liggen onder vuur vanwege de suikers die zij aan hun producten toevoegen. In zijn onderzoekscentrum in Nijmegen zoekt Kraft Heinz naar manieren om ketchup en andere producten met alternatieven te zoeten.

Suiker. Het gros van de consumenten heeft er niets tegen. Een niet zo grote, maar wel groeiende, groep heeft er wel iets tegen. Omdat (veel) suiker niet gezond is. Fabrikanten van voedingsmiddelen worstelen met de wensen van die groep. Kraft Heinz zoekt in zijn onderzoekscentrum in Nijmegen naar oplossingen.

Lees verder na de advertentie

Er staan kleine bekertjes op tafel. Er zitten vloeistoffen in, de kleuren variëren van diep rozerood tot waterachtig roze.

Een slok: "Karvan Cévitam Aardbei", vertelt Janneke Burgers, producttechnoloog bij Kraft Heinz.

Het tweede bekertje. "Hetzelfde drankje maar dan zonder suiker", zegt Burgers.

Suikerloos smaakt Karvan Cévitam waterig en flauw. Zo kleurt het ook.

Bekertje drie: "KC met een andere zoetstof dan suiker", doceert Burgers.

Bah! Mier- en mierzoet.

Bekertje vier: "KC met weer een andere zoetstof."

Dit smaakt iets minder zoet. Die zoetheid proef je een fractie later dan de mierzoetheid uit bekertje 3. De zoetheid blijft wel langer hangen.

Bij alle veranderingen gold en geldt: de smaak van de ketchup, soep en bonen mag niet veranderen

Adequaat alternatief 

Burgers bewijst: Suiker in een product stoppen, is één; een adequaat alternatief vinden, is iets anders. Suiker geeft een zoete smaak aan Karvan Cévitam, aan tomatenketchup en aan de baked beans van Heinz. Maar suiker laat zich niet één op één vervangen door een andere zoetstof.

Bovendien: suiker doet meer dan zoetheid geven. Suiker zorgt voor kleur. Suiker maakt dat een product een bepaald mondgevoel teweegbrengt. Suiker bindt water. Suiker geeft energie. Suiker werkt conserverend. Suiker beïnvloedt de smaak van andere ingrediënten. Wie een suikerarme of suikervrije variant van een product wil maken, heeft iets om over te piekeren.

Don't touch my beans

Neem de ketchup, de tomatensoep en de bonen-in-tomatensaus van Heinz. Bestsellers, in boekenjargon. 'Klassiekers', in Burgers' terminologie. Sinds 1985 is Heinz bezig het suikergehalte in die producten in kleine stapjes te verlagen. Dat is gelukt. De ketchup bevat 8 procent minder suiker, de bonen 27 procent en de tomatensoep 34 procent. De producten bevatten ook veel minder zout. Maar de grenzen zijn in zicht. Bij alle veranderingen gold en geldt: de smaak van de ketchup, soep en bonen mag niet veranderen. 'Don't touch my beans' (handen af van mijn bonen) is een gevleugelde uitspraak in Engeland en voor Kraft Heinz is het een wet: aan de smaak van de klassiekers wordt niet getornd.

Er is een alternatief. Het aanbieden van een nieuwe, suikerarme of suikervrije variant die veel op het origineel lijkt. Bedoeld voor de mensen die suiker een probleem vinden. Zulke producten proberen Burgers en haar collega Pablo Melgarejo te maken. Bij de suikervrije Karvan Cévitam Aardbei is dat nog niet gelukt, leert een slok uit bekertje 5. Het smaakt als een mengsel tussen bekertje 1 en bekertje 2. Nog niet goed genoeg, weten de makers. Begin 2018 moet die goeie er wel zijn. Suikervrije varianten met de smaken citrusmix, bosvruchten en aardbei/framboos zijn er al wel. Ze staan in de schappen van de supermarkten.

Dat geldt ook voor de suiker- en zoutarme variant van de ketchup: Heinz Tomato Ketchup 50%. Het oogt net iets anders dan het origineel, iets andere kleur ook en is wat wateriger. De verschillen? De zoetstof stevia, in 2013 goedgekeurd door de voedselautoriteiten, heeft de suiker vervangen. Er zitten meer tomaten in, minder zout en de kruiderij is wat veranderd.

Ketchup 50% is wel zo'n tien tot twintig procent duurder om te maken

Productieproces

Ook het productieproces is wat anders, zegt Melgarejo. En de smaak? Die komt dicht bij die van de gewone ketchup, blijkt uit een hap. Ook als er een frietje onder de ketchup zit. Want met dat aspect moesten de makers ook rekening houden: ketchup doe je altijd ergens op. Ketchup 50% is wel zo'n tien tot twintig procent duurder om te maken. "Logisch", zegt woordvoerder Anya Pieroen van Kraft Heinz. "Suiker is nu eenmaal de goedkoopste zoetstof."

De nieuwe ketchup verkoopt naar Heinz' tevredenheid. Een voorloper ervan, het in 2010 geïntroduceerde Balanz, dat geen stevia bevatte, werd geen succes. Begin dit jaar introduceerde Heinz in Engeland No sugar added Beanz: een suikerarme bonen-in-tomatensaus, waarvoor Melgarejo medetekende. Die is in het Verenigd Koninkrijk aangeslagen, zegt Pieroen die schat dat zo'n twintig procent van de consumenten iets tegen suiker heeft of op het suikergehalte in producten let. Die groep probeerde Heinz ook te bereiken met een suikerarme hagelslag. Maar die werd geen verkoopsucces.

Buffett slokte Heinz en kraft op

Kraft Heinz staat nummer vijf op de ranglijst van grootste voedingsmiddelenfabrikanten ter wereld en staat in de VS op nummer 3. Kraft (1903) en Heinz (1869) bestaan al lang, maar Kraft Heinz niet. Heinz werd in 2013 voor ruim 23 miljard dollar gekocht door Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf van superbelegger Warren Buffett, en het Braziliaanse investeringsfonds 3G, dat ook grote belangen heeft in brouwer AB Inbev.

In 2015 kocht de Amerikaans-Braziliaanse combinatie Kraft erbij. Bekende merken van Kraft Heinz zijn Kraft, Heinz, Planters, Philadelphia en Oscar Mayer. De Nederlandse merken Brinta, Honig, De Ruyter, Roosvicee en Venz behoren ook tot de stal van het bedrijf. Kraft Heinz, of beter gezegd: Buffett en 3G baarden dit jaar opzien met een bod op het veel grotere Unilever. Unilever wees dat bod meteen af, waarna Buffett en 3G de overnamepoging afbliezen.

Deel dit artikel

Bij alle veranderingen gold en geldt: de smaak van de ketchup, soep en bonen mag niet veranderen

Ketchup 50% is wel zo'n tien tot twintig procent duurder om te maken