Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Krachten te vergelijken met die in de Python in Efteling

Home

JEROEN DEN BLIJKER

Binnenkort kan iedereen zich even ruimtevaarder wanen dankzij de commerciële ruimtevaart. Of gooit de dokter roet in het eten?

De mens is natuurlijk gemaakt voor het aardse bestaan. Maar Sir Richard Branson wil in 2013 gewone stervelingen de ruimte insturen met zijn Virgin Galactic. Al vraagt hij per passagier 200.000 dollar, naar verluidt hebben zich al honderden klanten gemeld. En in 2014 worden waarschijnlijk ruimtereizen vanaf Curaçao mogelijk met de XCOR Lynx, een supersonisch toestel dat de Nederlandse onderneming Space Expedition Curaçao (SXC) wil exploiteren. Zo'n vlucht kost 70.000 euro.

Fikse bedragen die de vraag oproepen: loont het om al te gaan sparen? Wie tot nu toe de dampkring ontsteeg, behoorde immers tot een bijzondere menssoort. Astronauten worden geselecteerd en getraind en zijn honderd procent fit. Kortom: dokter, mag ik de ruimte in?

Onder die titel publiceerde Marck Haerkens, chirurg én piloot, recent een wetenschappelijk artikel samen met onder andere arts en ruimtevaarder André Kuipers, de man die volgende week met de Sojoez-raket voor een half jaar naar het internationale ruimtestation ISS gaat.

Haerkens wijst erop dat een vlucht in gewone verkeersvliegtuigen mensen al voor problemen kan stellen. Zo'n vliegtuig beweegt zich op zo'n tien kilometer hoogte, klimaat- en luchtdruk worden kunstmatig geregeld. Maar de luchtdruk en het zuurstofgehalte aan boord zijn wel lager dan op straat. Vooral tijdens stijgen en dalen moet het lichaam zich daar aan kunnen aanpassen, legt Haerkens uit. "Mensen met hartproblemen zoals een vernauwing van de kransslagader kunnen het bijvoorbeeld sneller benauwd krijgen. Zo'n hart wil dan meer zuurstof rondpompen, maar heeft zelf ook meer zuurstof nodig om te functioneren."

Wie als toerist met de Virgin Galactic of de XCOR Lynx de grens van de ruimte opzoekt, op zo'n 100 kilometer hoogte, komt in eenzelfde situatie. Beide toestellen beschikken over een drukcabine, de XCOR-passagier krijgt ook nog een beschermend pak. "De XCOR biedt plek aan twee personen, in feite word je dus co-piloot", zegt Haerkens. De Virgin Galactic heeft ruimte voor zes passagiers.

De G-krachten (zwaartekrachten) die bij de lancering en daling getrotseerd moeten worden, schat Haerkens op 3,5 à 4 g. "Te vergelijken met de Python in de Efteling. Kan je dat doorstaan, dan ben je dus al een end op weg." Het skelet kan dat prima aan, al maakt Haerkens wel een kanttekening voor mensen met extreem broze botten. Natuurlijke botontkalking is geen probleem, maar mensen met bijvoorbeeld een botziekte kunnen maar beter even langs de dokter gaan voordat ze een ticket boeken. Datzelfde geldt natuurlijk voor wie hart-, vaat of longproblemen heeft.

Voor het moment van gewichtloosheid, bij beide vluchten enkele minuten, voorziet Haerkens geen probleem. "Maar kennis over de gevolgen voor het lichaam van ongetrainde passagiers tijdens dit soort korte ruimtereizen is nog schaars. Daarom zullen alle SXC-vluchten ook gepaard gaan met wetenschappelijk onderzoek. Wij pleiten bovendien voor de oprichting van een nationaal kenniscentrum. Het is logisch om, zeker bij het begin van de commerciële ruimtereizen, geen medische risico's te nemen. Daar hebben de ruimtevaartbedrijven ook baat bij."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie