Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

KPN deelt voortaan ook ‘groene’ bonussen uit als de onderneming verlies lijdt

Home

Jochem van Staalduine

Het KPN hoofdkantoor in Rotterdam. © REUTERS

Duurzaamheid is belangrijk, ook voor bedrijven. Maar is het belangrijker dan geld verdienen? Dat is het dilemma waar de aandeelhouders van telecombedrijf KPN vandaag mee worstelden tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Uiteindelijk had hun eensgezindheid bijna dictatoriale proporties: 98 procent stemde voor het plan ‘groene’ langetermijnbonussen voortaan ook uit te keren als het bedrijf verlies lijdt.

Lees verder na de advertentie

Het is een kleine aardverschuiving binnen KPN. De top van het telecombedrijf kan al langer bonussen verdienen voor bijvoorbeeld een lagere CO2-uitstoot, bedrijfsreputatie en verhoogde diversiteit binnen het bedrijf. Maar tot nu toe verbond KPN een voorwaarde aan die bonussen: het bedrijf moest winst maken, anders hadden de groene doelen geen waarde. Dat is nu niet meer zo.

“De niet-financiële doelen zijn misschien nog wel belangrijker dan de financiële doelen”, zegt voorzitter van de raad van commissarissen Duco Sickinghe, die tijdens de aandeelhoudersvergadering veelvuldig het woord neemt in plaats van Italiaans-Colombiaanse topman Maximo Ibarra. De achterliggende reden: op lange termijn leveren de zachte doelen harde centen op. Sickinghe: “Klanttevredenheid is ontzettend bepalend voor toekomstige financiële resultaten”.

Weerstand

Die op de toekomst gerichte houding roept weerstand op bij meer klassiek ingestelde aandeelhouders. “Hier wordt een fundamenteel kapitalistisch beginsel van tafel geveegd”, aldus Errol Keyner, adjunct-directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). Namens zijn leden vindt Keyner dat KPN zijn topmannen moet belonen voor prestaties in het heden, en pas daarna voor het maken van toekomstmuziek. “Zachte doelstellingen zijn heel belangrijk, maar het zijn beloftes die zich nog moeten bewijzen.”

Eerder al sprak de centrale ondernemingsraad van KPN in een brief aan topman Ibarra van een ‘gemiste kans’ in het bonusbeleid. “Ons inziens moet beloning als geheel veel sterker prestatie-gerelateerd zijn”, schreef voorzitter Rob van Braam.

KPN schermt de laatste jaren met goede prestaties op het vlak van duurzaamheid. Het bedrijf wil in 2025 bijna circulair zijn. Het wagenpark moet in dat jaar uitsluitend bestaan uit elektrische auto’s en de CO2-uitstoot dient een vijfde lager te zijn dan nu het geval is. Het bedrijf pronkt ook met lovende kritieken van duurzaamheidsbeoordelaars Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) en Carbon Disclosure Project (CDP).

Concurrentie 

Financieel gaat het minder goed. De omzet daalt al tien jaar, en ook de winst slinkt de laatste jaren. KPN hield in 2018 280 miljoen euro over onder de streep. Dat is 100 miljoen minder dan het jaar ervoor, al wijst financieel topman Jan Kees de Jager in zijn presentatie op de vooruitgang in de operationele winst. De telecomsector kent heftige concurrentie en KPN is genoodzaakt tot hoge investeringen in het mobiele netwerk voor 5G-technologie.

Verwacht het bedrijf de komende jaren met alle investeringen door de ondergrens te zakken? Sickinghe: “Een hypothetisch voorbeeld zou zijn dat de financiële resultaten op een gegeven moment minder zijn, terwijl het management op niet-financieel gebied goede dingen doet. Wij vinden dat dat denken op lange termijn beloond moet worden.”

XS4ALL

Bijna emotioneel waren de aandeelhouders van KPN als het ging om de aanstaande verdwijning van XS4ALL. Keer op keer herhaalden ze de vraag: beseffen topman Maximo Ibarra en financiële man Jan Kees de Jager wel wat het gaat kosten als alle XS4ALL-klanten hun abonnement opzeggen? “Voor de klanten van XS4ALL verandert niets”, herhaalde Ibarra meermaals. De topman zei toe aan tafel te zullen gaan met de demonstranten om het verdwijnen van XS4ALL verder toe te lichten. De demonstranten vatten dit op als opening om verder te praten over behoud van de provider.

Het einde van merknaam XS4ALL ligt uiterst gevoelig

Internetprovider XS4ALL is al 21 jaar van KPN. Toch vinden sommige klanten het verschil tussen de twee merken nog erg belangrijk. Met een petitie willen ze voorkomen dat KPN het eigenzinnige merk schrapt.

Matig presterend KPN moet als één merk de concurrentie aangaan

Telecombedrijf KPN heeft moeite om zich op de mobiele markt staande te houden te midden van de andere grote spelers, waaronder VodafoneZiggo. 

Deel dit artikel