Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kosten-batenanalyse 130 km gaat uit van beste scenario

Home

Van onze verslaggever

© ANP

Wat kost het eigenlijk, de maximumsnelheid opschroeven naar 130 kilometer per uur? Het ministerie liet het uitzoeken, maar ging daarbij uit van een zonnig economisch scenario. Uitkomst: in het jaar 2015 staat er onderaan de streep vier tot acht miljoen euro in het rood. Maar over een langere periode berekend, van honderd jaar maar liefst, levert het harder rijden de schatkist tussen de 785 en 970 miljoen euro op.

Dat staat in een rapport dat Rijkswaterstaat opstelde voor het ministerie van infrastructuur en milieu. In 2015 levert de voorspelde reistijdwinst van één procent weliswaar 76 tot 88 miljoen euro op, maar door allerlei uitgaven is de balans in dat jaar nog negatief.

Hoe kan het dat het over de heel erg lang termijn juist veel geld oplevert? Rijkswaterstaat rept van 2,2 tot 2,5 miljard euro (waar dan vervolgens nog wel allerlei kosten van moeten worden afgetrokken).

Volgens hoogleraar Bert van Wee heeft dat te maken met het toekomstscenario waarvoor gekozen is. Het Centraal Planbureau heeft in zijn rapport 'Welvaart en leefomgeving' vier toekomstscenario's geschetst. In de berekeningen is de gunstigste van die vier - onder het kopje 'global economy' - als leidraad genomen. In dit scenario heeft Nederland in 2040 19,7 miljoen inwoners en verdienen we 2,2 keer zoveel als in 2001.

De keuze voor zo'n scenario is van grote invloed op de kosten-batenanalyse van de invoering van 130 kilometer per uur op de snelwegen: hoe beter het economisch gaat, hoe groter de winst die de kortere reistijd oplevert. Volgens Van Wee wijst deze rekenmethode erop dat het onderzoek wel een positieve uitkomst móest krijgen.

Het ministerie van infrastructuur en milieu bevestigt dat voor het meest zonnige scenario is gekozen. Volgens een woordvoerder is dat gedaan vanwege het milieu. "We zijn, vanuit milieu-oogpunt bezien, expres van het worst-case scenario uitgegaan. Hoe meer verkeer, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer maatregelen we dus moeten nemen voor het milieu. Daar wilden we vast rekening mee houden."

Deel dit artikel