KNVB is niet blij met een spel vol geweld

home

door John Hoogerwaard

ROTTERDAM - De voetbalbond KNVB onderzoekt of zij de verkoop van het computerspel 'Hooligans -Storm over Europe' kan tegenhouden. Het Amsterdamse softwarebedrijf 13th Production wil het spel begin november via internet gaan verkopen. Doel ervan is het grootste en meest gevreesde hooliganleger van Europa te vormen.

Een woordvoerder van de KNVB noemt het spel desgevraagd 'onacceptabel.' De juridische afdeling van de voetbalbond bekijkt welke stappen er mogelijk zijn. Een nadere toelichting wil de KNVB daarom niet geven.

Het betreft een realtime strategiespel, een populair genre op de computer. Door tactische aanvallen op je tegenstanders uit te voeren, kun je het spel winnen. Bij Hooligans is volop gebruikt gemaakt van stereotiepen. Zo moeten spelfiguren met bierbuiken en tattoo's eerst worden volgegooid met drank en drugs, om ze vervolgens goed gemotiveerd met stenen en ijzeren staven te kunnen loslaten op de rivaliserende supportersgroep of de politie.

Directeur Jason Garber van 13th Production noemt de opstelling van de KNVB illustratief voor de dubbele moraal die rond computerspelletjes hangt. ,,De KNVB heeft me nooit gevraagd eens te komen praten. Praten kan altijd. Er zijn duizenden spellen waar nog veel grover geweld in voor komt. Spellen waar je een gevloerde tegenstander de keel door moet snijden en dat komt zonder één kritische noot op de markt.'' De softwareproducent vindt de discussie rond het spel 'een kwestie van smaak.'

Volgens Garber zal iedereen die het spel speelt direct doorhebben dat het om een karikatuur van de werkelijkheid gaat. ,,Alles hebben we op een hele komische manier gedaan, met goeie humor en af en toe wat sarcasme. Ik ben er heilig van overtuigd dat niemand door deze game hooligan wordt.''

Vanwege mogelijke rechtszaken is 13th Production extra alert geweest op verwijzingen naar Nederlandse clubs, locaties of gebeurtenissen, hoewel het logo van het spel wel enige overeenkomsten vertoont met het embleem van Feyenoord. ,,Dat is puur toeval. Alles is fictief'', zegt Garber.

Hij heeft Hooligans verzonnen omdat hij 'moe' werd van alle strategiespellen 'waarbij je ieder keer weer duizenden trollen en ridders moet verslaan'. 13th Production wilde naar eigen zeggen een actueel thema en koos daarvoor hooliganisme. Garber denkt dat daarmee een geheel nieuw genre geboren is, de zogenaamde rellen-game.

Oorspronkelijk zou het spel rond Euro 2000 worden uitgebracht, maar geen uitgever of winkelketen wilde er zijn vingers aan branden. Nu gaat het bedrijf het spel zelf verkopen op de website, voor 30 euro (66 gulden). ,,Rijk worden we er niet van, want het ligt niet in de winkels'', zegt Garber. Hij hoopt dat de game een culthit wordt. Het bedrijf richt zich vooral op de Britse markt, overigens tot ongenoegen van de autoriteiten daar.

Opvallend genoeg hebben ze bij er bij het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme niet zoveel moeite mee. Een medewerker stelt, na een korte blik op de website van het spel, dat de beelden wel erg 'ludiek' overkomen. ,,Deze game verschilt qua geweld niet wezenlijk van andere spellen. Met echt hooliganisme heeft het volgens mij weinig te maken'', aldus de CIV-medewerker.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie