Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Knabbelen aan de bal

Home

Kees de Vré en redactie Groen

Niet vlees eten raakt al aardig ingeburgerd, maar hoe trek je de echte vleeseter over de streep? Twee onderzoekers naar vleesvervangers zeggen dat dat stapsgewijs moet.

Vlees eten is niet meer zo vanzelfsprekend als pakweg een jaar geleden. De breed uitgemeten milieubelasting van biefstuk en karbonaad heeft de publieke opinie de laatste maanden doen kantelen.

In politiek Den Haag wordt nagedacht over een vleestaks. Autoriteiten in binnen- en buitenland pleiten voor vleesloze dagen. Culturele iconen als Beatle Paul McCartney (pleidooi voor Meatless Monday) en schrijver Jonathan Safran Foer (roman ’Dieren Eten’) sluiten zich daarbij aan. Een grote vleesverwerker als Vion heeft nooit veel opgehad met de wereld van tofu en soja, maar ziet nu toch kansen voor een duurzame gehaktbal waarin voor 20 procent plantaardig materiaal is verwerkt.

Langzaamaan is níet vlees eten hip en sexy aan het worden en kun je daar op verjaardagen mee voor de dag komen. Wordt vlees eten iets voor losers, die worden verbannen naar donkere hoekjes, zoals dat met rokers al is gebeurd?

Volgens de Wageningse onderzoeker Annet Hoek is het nog lang niet zo ver. Afgelopen dinsdag promoveerde zij op consumentenonderzoek naar vleesvervangers. „Er moet nog veel veranderen, wil niet vlees eten net zo gewoon worden als wel vlees eten. Vlees is nou eenmaal een geliefd onderdeel van ons menu. Vlees is uniek qua smaak en textuur. De vleeseter wil dat niet veranderen, tenzij er iets beters op de markt komt. Vleesvervangers halen het bij lange na niet. Die zijn niet lekker genoeg, vindt de vleeseter. En bovendien lijken de tofuburgers, sojaschijven en kaasrondo’s niet op vlees.”

De vleeseter zegt voorlopig ’Bekijk het maar’. Er zal dus nog veel vlees door de kelen verdwijnen voordat er een omslag plaatsvindt. Als die er al komt. Hoek: „Een substituut voor vlees maken is uiterst lastig. De meeste vleeseters weten amper dat er groenteburgers en tofulapjes te koop zijn. En als ze het al weten, worden deze vleesvervangers niet als zodanig herkend. Iets met groenten en noten, dat begrijpen ze niet. Er is geen herkenning en deze producten schieten dus hun doel voorbij. Ze liggen bovendien in een apart vak in de supermarkt. Dat helpt ook niet.”

Vleeseters gaan voor smaak en textuur. Milieu, hét argument tegen vlees eten in het afgelopen jaar, zegt ze niets, constateerde Hoek. „Het milieu en dierenwelzijn slaan aan bij vegetariërs en deeltijdvegetariërs. Maar die mensen eten toch al vleesvervangers. Milieu is iets voor een beperkte groep consumenten. Die kijken vervolgens met een groene bril naar de rest, maar die heeft totaal andere motieven. Smaak is nou eenmaal iets wat je direct ervaart; milieu is toch iets van de lange termijn.”

Ook Hoek beseft echter dat duurzaamheid en vlees eten botsen. Als er niets gebeurt, geeft dat in de nabije toekomst steeds meer milieuproblemen. Hoe kan de vleeseter dan toch worden verleid tot een vervanger? Hoek: „Het volledig vervangen van vlees door iets anders is een te grote stap. Die twee liggen te ver uit elkaar. Je moet zoeken naar een tussenweg. Zoals Vion nu doet met zijn duurzame gehaktbal: langzaamaan vlees een beetje vervangen door iets duurzamers. Je kunt ook aan de achterkant, in de keten, werken aan duurzamere producten. Dat hoeft de vleeseter niet eens te weten.”

Stapje voor stapje naar iets anders, is dus de boodschap. „Zeker. Maar als je toch wilt vervangen moet het minstens lijken op vlees en daar bovenop moet je, om de vleeseter te verleiden, als fabrikant met iets extra’s komen, iets als gezondheid bijvoorbeeld.” Dat gaat lang duren, zo te horen. „Het zal een zaak zijn van lange adem. Ik vergelijk het met margarine. Dat heeft er honderd jaar over gedaan om én geaccepteerd te worden als vervanger van boter, én een groot marktaandeel te veroveren. Dat heeft onder meer te maken gehad met goede ingrediënten en technologie. Maar je ziet dat bedrijven zich er steeds meer voor interesseren.”

Lees verder na de advertentie
„Als je vlees wilt vervangen, moet het wel op vlees lijken. Ook moet de fabrikant met iets extra‿s komen, zoals gezondheid‿, zegt onderzoekster Annet Hoek. (Foto Jörgen Caris, Trouw)

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie