Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kledingmerken, weet wie je kleding maakt

Home

Erica van Doorn

Hamza naait tien uur per dag aan spijkerbroeken voor kinderen in Gaziantep, Turkije © Hollandse Hoogte
Opinie

Kledingbedrijven hebben de plicht te zorgen dat hun producten onder goede omstandigheden worden gemaakt, vindt Erica van Doorn.

Steeds vaker worden Syrische vluchtelingenkinderen gevonden in Turkse fabrieken die produceren voor de Europese markt. Een wijdverspreid probleem dat politieke aandacht nodig heeft, maar ook daadkracht van westerse kledingmerken. Bedrijven die aangesloten zijn bij Fair Wear Foundation (FWF) nemen hun verantwoordelijkheid. Maar het is niet genoeg. Als meer merken dit doen, kunnen FWF-leden en de kledingindustrie in het algemeen effectiever te werk gaan als kinderarbeid wordt geconstateerd, zoals onlangs bij een aantal van hen.

Lees verder na de advertentie
De merken en de fabriek betalen het schoolgeld en zorgen voor in­ko­mens­com­pen­sa­tie

Tijdens grondige fabriekscontroles hebben de FWF-leden die dit stuk ondertekenen recent kinderarbeid aangetroffen. Twee van hen produceerden in dezelfde Turkse fabriek die, zonder haar klanten te informeren, werk had uitbesteed aan een andere fabriek. Toen FWF daar vijf kinderen aantrof, haastten de bedrijven zich naar Istanbul om er onderling en met de fabrieken voor te zorgen dat de kinderen zo snel mogelijk zouden stoppen met werken en naar school zouden gaan. De merken en de fabriek betalen het schoolgeld en zorgen voor inkomenscompensatie.

100 procent eerlijk

Deze bedrijven als voorbeeld opvoeren, klinkt misschien paradoxaal. In hun ketens was immers sprake van een fors probleem. Maar om meteen een misverstand uit de weg te helpen: 100 procent eerlijke kleding bestaat nog niet. Daarvoor zijn textielketens te complex, lang, internationaal en ondoorzichtig. En positieve veranderingen doorvoeren kost tijd. Maar dat ontslaat kledingbedrijven niet van de plicht om te zorgen dat hun kleding onder goede omstandigheden wordt gemaakt. Dat is precies wat deze merken proberen te doen.

Kinderarbeid beperkt zich niet alleen tot Turkije. Onlangs stuitten FWF-auditors in een fabriek in Burma, waar één van de ondertekenaars kleding laat maken, op twintig 14- en 15-jarigen. De kinderen maakten deel uit van een groep van 60 werknemers die zaten opgesloten om ze aan het oog van het auditteam te onttrekken. Het ervaren FWF-team had niet eerder zoiets aangetroffen: overrompelde kinderen, angstig om hun baan te verliezen.

Maar om meteen een misverstand uit de weg te helpen: 100 procent eerlijke kleding bestaat nog niet

Het merk stuurde direct drie managers naar Burma. Samen met het FWF -team en lokaal personeel van het merk, zorgden ze ervoor dat de 14- en 15-jarigen direct stopten met werken. Ook hier wordt voor inkomenscompensatie gezorgd, inclusief overwerk en bonussen todat de kinderen 16 zijn. Tot die tijd wordt in trainingen geïnvesteerd: de kinderen krijgen computerles, naailes, Engelse les en een opleiding tot lasser. 

Het klinkt misschien niet meer dan normaal, maar op dit moment is het buitengewoon te noemen dat managers van een groot kledingbedrijf direct naar Yangon vliegen en verantwoordelijkheid nemen voor de mensen die hun kleding maken, ook al zijn dat niet hun eigen werknemers.

Duurzame oplossing

Voor deze kinderen een opleiding vinden is prachtig, maar geen duurzame oplossing. Je invloed gebruiken om ervoor te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt, is dat wel. Ons advies aan merken? Weet wie je kleding maakt! Krijg inzicht in de keten en het gebruik van (illegale) onderaannemers. Kijk goed, doe onderzoek. 

Het is te gemakkelijk om een snelle check te doen bij fabrieken en af te vinken dat er niks mis is. Inkooppraktijken van merken hebben enorme invloed, positief of negatief, op de levens van werknemers in kledingfabrieken. Zorg dat er fatsoenlijke salarissen worden betaald waar volwassenen van kunnen rondkomen met hun gezin.

Het beste voor kinderen in fabrieken zou zijn als meer merken hun ver­ant­woor­de­lijk­heid nemen

Dat deze FWF-merken transparant zijn over kinderarbeid, betekent niet dat ze het in hun eentje moeten oplossen, terwijl de concurrent dat geld aan marketing of productdesign besteedt. Dan lijkt het alsof het iets is dat alleen in hun keten gebeurt. Steeds meer media berichten over vluchtelingenkinderen in Turkse fabrieken. Kinderarbeid is een wijdverspreid probleem. Het beste voor kinderen in fabrieken zou zijn als meer merken hun verantwoordelijkheid nemen en investeren in betere arbeidsomstandigheden.

Kledingbedrijven alleen kunnen kinderarbeid niet uitroeien. Er is een gezamenlijke aanpak nodig met regeringen, fabrieken en vakbonden. Maar bedrijven hebben wel macht als ze hun economische invloed gebruiken om gezamenlijk veranderingen door te voeren. Het wordt tijd om ons goed te voelen over kleding die we dragen.

Geschreven door Erica van Doorn, directeur van Fair Wear Foundation, namens Heigo (Nederland), Continental Clothing (Groot-Brittannië), Takko, Vaude (Duitsland) en Fristads Kansas Group (Zweden). 

Deel dit artikel

De merken en de fabriek betalen het schoolgeld en zorgen voor in­ko­mens­com­pen­sa­tie

Maar om meteen een misverstand uit de weg te helpen: 100 procent eerlijke kleding bestaat nog niet

Het beste voor kinderen in fabrieken zou zijn als meer merken hun ver­ant­woor­de­lijk­heid nemen