Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kinderen moeten in natuur kikkervisjes kunnen vangen (opinie)

Home

door Jurr van Dalen en en Henny Kromhout

Kinderen komen nog maar weinig in contact met de natuur. Dat moet veranderen. Te beginnen door bij natuuronderwijs echt naar buiten te gaan.

De onderwerpen klimaat, energie, water en natuur zijn weer helemaal in. De film van Al Gore heeft veel reacties losgemaakt. Bill Clinton heeft een eigen klimaatplan voor grote steden. De nieuwe regering belooft een actief milieubeleid. Staatsbosbeheer dacht ook aan de jeugd en kwam samen met andere organisaties met het voorstel om alle kinderen een ’topervaring’ in de natuur te geven.

Maar een paar mooie campagnes zijn niet genoeg. Natuur en milieu zijn niet langer een luxe voor idealisten en liefhebbers. Ze zijn de basis van ons bestaan. Daarom is er structurele aandacht nodig voor natuur en milieu, te beginnen bij het onderwijs.

Jac P.Thijsse leerde ons al in 1930 dat kinderen spelenderwijs kennis moeten kunnen maken met natuur om tot goede afwegingen te kunnen komen. Na de eerste verbazing bij de kinderen worden ze nieuwsgierig en willen ze weten hoe dingen werken. Geleidelijk groeit er bij ze interesse en waardering.

Kinderen kennis laten maken met natuur, is in de eerste plaats een taak voor de ouders. Naast (buiten)spelen in de wijk, is het ook belangrijk om de natuur te leren kennen door naar een stadspark of natuurgebied toe te gaan. Ouders nemen hun kinderen echter nog maar weinig mee de natuur in. De helft van de Nederlanders komt minder dan 4 maal per jaar in een natuurgebied. Voor groepen zoals lage inkomens, laag opgeleiden en allochtonen liggen deze aantallen nog lager. Zij maken geen kennis met de natuur.

Naast de ouders, kan in het onderwijs ook veel aandacht worden gegeven aan natuur en milieu. Op dit moment besteedt een gemiddelde basisschool 1 uur per week direct of indirect aan natuuronderwijs. Dit betekent dat het grootste deel van de leerlingen niet meer met school in de natuur komt. Samen naar buiten gaan zit er niet in. Er zijn scholen en docenten die hier wel veel tijd aan besteden, maar dat zijn de positieve uitzonderingen.

De gemiddelde leraar kan zelf deze doelen niet vertalen naar de leerlingen. Dat is logisch als de leraar zelf nauwelijks iets over natuur en milieu heeft geleerd. Het is daarom nodig dat we kerndoelen concreet maken. Als we de leraren niet op weg helpen, dan kunnen zij het ook niet doorgeven aan hun leerlingen. Dan blijft het natuuronderwijs beperkt tot een bordje opgroeiende sterrenkers en een herfsttafel. Een kind komt dan niet meer buiten met school. Voorjaarsbloemen, vlinders, spinnen, kikkervisjes, vogelnestjes, paddenstoelen of kastanjes worden vreemde decorstukken voor de kinderen. Willen wij dat onze kinderen het plezier missen van bloemen plukken en kikkervisjes vangen?

Nederland heeft een achterstand in het onderwijs over natuur, milieu en leefomgeving. Het is tijd om die achterstand weg te werken. Er zijn afgelopen jaren speciale programma’s gestart om achterstanden weg te werken in bèta/techniekonderwijs en cultuuronderwijs. Een significante investering in een speciaal programma voor natuur- en milieuonderwijs is niet langer een luxe maar noodzaak en een fundament voor alle leerlingen en onze toekomst!

Jurr van Dalen is directeur IVN vereniging voor natuur- en milieueducatie.

Henny Kromhout is voorzitter Foundation for Environmental Education in the Netherlands.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie