Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kijk niet naar geslacht, maar naar het individu

Home

Siep de Haan, docent wiskunde, kaart de achterstand van jongens in het onderwijs aan (Opinie, 21 oktober). Docenten bieden, als ervaringsdeskundigen, unieke inzichten in dit probleem. Een docent geeft echter doorgaans les aan een specifieke groep leerlingen (bijvoorbeeld vwo), en het is risicovol op basis van individuele ervaringen met een specifieke groep leerlingen algemene uitspraken te doen over dit probleem.

Wetenschappelijk onderzoek spreekt de beweringen van De Haan tegen. Een recent rapport van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek laat zien dat het geslacht van een docent in het basisonderwijs niet of nauwelijks van invloed is op leerprestaties van leerlingen. Onderzoek laat keer op keer zien dat de meeste leerlingen niet beter presteren in klassen of scholen met uitsluitend leerlingen van dezelfde sekse.

De Haan stelt dat we geen onderscheid moeten maken en iedereen een gelijkwaardige plek in de maatschappij moeten bieden. Binnen het onderwijs betekent dit dat er gekeken zou moeten worden naar individuele behoeftes van leerlingen in plaats van conclusies te trekken over hun leerbehoeften op basis van hun sekse. Door stereotypen over vrouwen ('vrouwen willen 'waarom'-vragen stellen in een sociale omgeving') en mannen ('mannen willen risico's nemen') direct te vertalen naar leerbehoeftes van meisjes en jongens, maakt de Haan echter precies dit onderscheid.

Margriet van Hek (promovenda onderwijssociologie) Nijmegen

Deel dit artikel