Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kidsweek wordt 7days en geeft jonge lezer meer ruimte

Home

Maurice Hoogendoorn

amsterdam – Meer beeld, meer binnen- en buitenlands nieuws en een andere naam: 7days. Gisteren werd de vernieuwde jongerenkrant, voorheen Kidsweek, gepresenteerd.

Directeur en uitgever Roland Pelle hoopt met 7days een iets oudere doelgroep te bereiken. De vernieuwde krant is bedoeld voor kinderen tussen 12 en 18 jaar. Pelle: „De groei in oplage van onze krant nam het laatste jaar af, maar belangrijker nog: in de derde klas van de middelbare school kun je niet meer zeggen dat je Kidsweek leest.”

In 7days wordt meer plek ingeruimd voor eigen inbreng van de lezers. Een goede beslissing, vindt Ronald Bartlema, chef van het ’Jeugdjournaal’: „We moeten een omschakeling maken in ons denken. Wij bepaalden altijd wat nieuws is, maar kinderen willen een eigen plek voor nieuws. We moeten ze serieus nemen.”

Volgens deskundigen neemt de belangstelling van jongeren voor nieuws niet af. Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur van het ANP: „De beschikbaarheid van nieuws zorgt ervoor dat kinderen nu beter op de hoogte zijn.”

De uitgever van 7days beaamt dit. Pelle: „En niet alleen het luchtige nieuws wordt gelezen. Uit een onderzoek bleek dat de binnen- en buitenlandpagina’s in de top 3 van onze lezers staan.”

De krant komt wekelijks op papier uit, terwijl de doelgroep vooral veel tijd op internet doorbrengt. Lotte Stegeman, chef redactie van 7days: „Als ze echt iets lezen, doen ze dat liever vanaf papier.”

De lezersraad van de jongerenkrant is het daarmee eens. Madeleine (13) is een trouwe lezer van de krant maar de website bezoekt ze niet zo vaak. Titus (13) vindt het vervelend om lang naar het scherm te kijken. Tobias (12) legt uit wat hij het voordeel vindt van de papieren krant: „Op vrijdagochtend kan ik die lekker lezen bij de cornflakes.”

Deel dit artikel