Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kennismaken met de wereld van armoede en oorlog

Home

ROB PIETERSEN

Het Dr. Nassau College in Beilen had afgelopen week ruim honderd Afrikaanse vluchtelingen op bezoek. Althans, de leerlingen (eerste en tweede klas vwo, havo en vmbo) kropen in de huid van asielzoekers, in het kader van de 'themadag vluchtelingen'. "Zo leren ze spelenderwijs over overleven en inleven. De boodschap is: je vlucht niet zomaar", aldus de Iraans-Nederlandse Guity Mohebbi (48) die samen met VluchtelingenWerk Noord-Nederland bij de organisatie van de dag betrokken was.

1 Zo'n themadag lijkt een lekker dagje freewheelen voor leerlingen. Of hebben ze er echt iets van opgestoken?

"Ik weet zeker dat er iets blijft hangen. Ze hebben een documentaire over vluchtelingen gezien en het spel 'Fort Europa' gespeeld. Daarin maakten ze kennis met de wereld van wanhoop, armoede en oorlog. Van valse paspoorten, mensensmokkelaars en gevaarlijke overtochten in gammele bootjes. Het ontroerde me dat die honderd jongeren vervolgens muisstil, met grote vragende ogen naar mijn vluchtverhaal zaten te luisteren. Ik zag en voelde hun emotie."

2 En toen moesten die stille pubers nog gaan discussiëren?

"Het gaat erom dat jongeren zelf leren nadenken, vragen stellen, onderzoeken, kritisch reflecteren. Dat moet je stimuleren. Dat ze zich bewust worden van waardevolle zaken in het leven zoals liefde, vrijheid, democratie, schoonheid, vrijheid van meningsuiting, saamhorigheid en solidariteit. Je hoopt dat ze zich met respect inleven in een ander mens. Beschaving is ook hoe we als samenleving met de zwakkeren en minderheden omgaan."

3 Waarom past dit volgens u prima in het lesprogramma van scholen?

"Het leven is meer dan alleen wiskunde en taal. Leren een goed mens te zijn heeft ook aandacht nodig. Je leeft niet alleen, en niet op een eiland. We hebben maar één wereld waarop we leven en elkaar nodig hebben om te overleven. Je hoort vaak dat scholen ermee worstelen hoe ze vakken als maatschappijleer en burgerschap een zinvolle invulling kunnen geven. Dit was een prachtig initiatief. Ik hoop dat meer scholen dit gaan doen, in samenwerking met de regionale afdelingen van VluchtelingenWerk en ex-vluchtelingen."

Deel dit artikel