Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Jumbo en Hoogvliet krabbelen terug

Home

VAN ONZE REDACTIE ECONOMIE

Supermarktketens verkopen geen producten uit nederzettingen, maar ontkennen uitlatingen over boycot

De supermarktketens Jumbo en Hoogvliet hebben geen producten in hun schappen die afkomstig zijn uit de Israëlische nederzettingen in bezet gebied. Beide bedrijven ontkennen echter dat zij die producten boycotten. Eerder meldden Jumbo aan Trouw en Hoogvliet aan een onderzoeksinstituut dat zij dat wel deden.

Jumbo schreef gisteren in een persbericht dat het bij de inkoop voor zijn producten die onder het huismerk vallen onder andere rekening houdt met de prijs, de kwaliteit en de beschikbaarheid. "Jumbo heeft op dit moment geen producten uit de nederzettingen in haar assortiment. Dit wordt mede veroorzaakt door beschikbaarheid. Indien de producten voldoen aan alle bovengenoemde factoren, dan komen ze in aanmerking voor opname in het assortiment van het Jumbo huismerk."

Die boodschap lijkt strijdig met eerdere uitlatingen van het bedrijf tegenover Trouw. Op de vraag of Jumbo producten uit de nederzettingen verkoopt, reageerde een woordvoerder vrijdag per e-mail: "Jumbo Supermarkten vraagt haar leveranciers, die producten uit Israël betrekken, geen producten uit door Israël bezette gebieden te betrekken en dit ook formeel te bevestigen. Op basis van die verklaringen hebben wij geen eigen merk producten in ons assortiment die betrokken worden uit deze gebieden."

Een verzoek om toelichting door een van de directieleden werd gisteren niet gehonoreerd.

Ook Hoogvliet ontkent nu dat het producten uit de bezette gebieden boycot. In een rapport van onderzoeksbureau Profundo, waarop Trouw de berichtgeving deels baseerde, meldde Hoogvliet dat ze leveranciers had gevraagd geen producten te leveren uit de nederzettingen.

Ook Aldi deed soortgelijke uitlatingen in het rapport en bevestigde die later tegenover Trouw. Een dag na de publicatie meldde Aldi echter dat die uitlatingen wel waren gedaan, maar dat ze op een vergissing berustten.

Meer over de boycot

Commentaar 17 en www.trouw.nl

Moeten we producten uit de nederzettingen boycotten?
JA, zegt Benji de Levie, voorzitter van Stichting Palestina: "Israël bezet tegen het internationaal recht in de Palestijnse gebieden.
Volgens datzelfde recht mag een bezetter geen hulpbronnen uit zo'n gebied exporteren en mag het er geen eigen mensen vestigen. Dat is precies wat Israël doet: op gestolen grond verbouwen zij producten die ze exporteren naar onder meer Nederland. Als je als consument de vruchten van dat land gebruikt, dan is dat heling.

Speciale etiketten invoeren voor deze producten is wat ons betreft geen oplossing. Het is een stap in de goede richting omdat consumenten dan eerlijke informatie krijgen, maar eigenlijk vinden wij dat je de consument niet voor die keuze moet stellen. Het is een verantwoordelijkheid van overheden en bedrijven om zulke producten uit de schappen te houden. Bedorven etenswaar laat je ook niet in de vitrine liggen met de mededeling dat de consument zelf maar moet kiezen. Hiermee belast je mensen met gewetensvragen en dat moet je niet doen.

Het klopt dat er ook Palestijnen werken in bedrijven die omstreden producten uitvoeren. Een boycot zal ertoe leiden dat bepaalde individuen daar de dupe van worden. Maar Palestijnse vakbonden van landbewerkers hebben gezegd dat ze achter de boycot staan. Ook vertegenwoordigers van meer dan honderd Palestijnse organisaties hebben opgeroepen tot zulke economische maatregelen. Zij zien het als enige weg naar een oplossing. Een boycot is klein leed vergeleken met de bezetting."

NEE, zegt Esther Voet, directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israel (Cidi):
"Supermarkten die van plan zijn om producten te boycotten doen aan symboolpolitiek. Ze laten zich tot politiek verleiden door tegenstanders van Israël. Wat ons betref moet de discussie over deze producten gevoerd worden in Europa, en niet in de supermarkt; in Brussel is men bezig met het invoeren van etiketteringregels. Als supermarkten politiek bedrijven nog voor de politiek beslissingen heeft genomen, vinden wij dat raar.

Het Cidi is tegen het nederzettingenbeleid van Israël en voor een twee-statenoplossing. Wij vinden het echt prima als consumenten willen weten waar producten gemaakt zijn. Daarbij gaat het overigens om het eindproduct: druiven uit de Westoever die elders worden gebotteld zijn 'made in Israel'. Zo zijn de internationale regels. Wij voeren varkens uit naar Italië waar ze er Parmaham van maken, daar staat ook niet op dat ze uit Nederland komen. Het zou raar zijn om voor Israël opeens aparte regels te maken. Wij vinden ook dat de etiketteringregels straks moeten gaan gelden voor andere omstreden gebieden.

Natuurlijk zijn ondernemingen vrij om van alles te doen. Maar waar gaat dit nou helemaal om? Deze producten maken 1 procent uit van de export van Israël, dat gaat over een paar duizend euro.

Er werken 17.000 Palestijnen in de nederzettingen. Als je zulke producten boycot, raak je dus vooral de kleine Palestijnse man."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie