Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Jongens gaan beter lezen met meer meisjes op school

Home

Gerrit-Jan KleinJan

Op scholen met meer meisjes snappen jongens teksten beter. © Hollandse Hoogte / Bert Spiertz

Jongens gaan beter lezen wanneer er meer meisjes bij hen op school zitten. Als meer dan de helft van de leerlingen uit meisjes bestaat, zes van de tien om precies te zijn, pakt dat met name voor jongens gunstig uit, schrijven sociologen van de Radboud Universiteit in het wetenschappelijke tijdschrift ‘School effectiveness and school improvement’.

De conclusies, die vrijdag gepubliceerd werden, zijn gebaseerd op promotieonderzoek van socioloog Margriet van Hek, inmiddels werkzaam als onderzoekster bij de Universiteit Utrecht. Ze bekeek meer dan tweehonderdduizend schoolresultaten van 15-jarige scholieren over de hele wereld. Daarbij nam Van Hek specifiek de leesprestaties onder de loep.

Lees verder na de advertentie

Dat jongens over het algemeen minder lezen en teksten slechter begrijpen dan meisjes, is een bekend probleem. Toch is het nog maar weinig bestudeerd. Uit het onderzoek van Van Hek blijkt dat op scholen met veel meisjes ook de jongens teksten beter snappen, ze beter de juiste informatie kunnen opzoeken en ook beter in staat zijn tot kritisch lezen.

Hogere motivatie

“Jongens zijn vatbaar voor rumoer en chaos in de klas, weten we uit eerdere studies. Een mogelijke verklaring voor de positieve invloed van de meisjes is dat aan hen vaker eigenschappen, zoals betere concentratie en hogere motivatie om goed te presteren, worden toegeschreven dan aan jongens.” Over het algemeen vinden meisjes lezen leuker dan jongens, ook wordt vaak over meisjes gezegd dat ze rustiger zijn bij deze activiteit, vertelt de onderzoekster.

Van Hek onderzocht de leesprestaties die jongens en meisjes elke drie jaar doen voor de zogeheten Pisa-studie, een onderzoek naar de onderwijsprestaties in de welvarendste delen ter wereld waartoe landen in Europa, Noord-Amerika en Australië behoren en ook Zuid-Korea en Japan in Azië. Voor deze studie worden vele duizenden 15-jarigen allemaal aan dezelfde vragen en tests onderworpen waardoor hun schoolresultaten goed vergeleken kunnen worden.

Techniek

Het onderzoek kan politici en beleidsmakers helpen om de verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes te verkleinen, denkt Van Hek. Zo zitten er in sommige techniekklassen op het vmbo bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend jongens, terwijl meisjes juist voor een zorgprofiel kiezen. “Toch betwijfel ik of het een goed idee is om het systeem zoal we dat in Nederland kennen op de schop te gooien. Je kunt er ook voor zorgen dat jongens en meisjes geen seksestereotype keuze maken, zodat meisjes eerder een keuze maken voor techniek en jongens voor de zorg.”

Een kanttekening maakt de onderzoekster wel: “We bekeken de verdeling op scholen, niet hoe de verdeling in de klas is. Dit onderzoek geeft een algemeen beeld, niet hoe de situatie bijvoorbeeld is op een gymnasium in Amsterdam-Zuid.”



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie