Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Johnson wil Londense forensentreinen onteigenen

Home

Erik van Zwam

Spitsuur in Londens treinstation © photo_news

De trein die forensen elke dag van en naar Londen brengt wordt als het aan de conservatieve burgemeester Boris Johnson ligt genationaliseerd. Volgens Johnson hebben private treinbedrijven het treinverkeer in de Britse hoofdstad laten ontsporen. Hij stelt voor dat het gemeentelijke Transport for London (Tfl), dat de metro in de stad beheert, de dagelijkse organisatie van het spoor overneemt.

Het voorstel van Johnson kan op de goedkeuring rekenen van de conservatieve regering van zijn partijgenoot premier David Cameron. Het plan is opmerkelijk, omdat de Conservatieve Partij normaal gesproken niets wil weten van overheidsinmenging in het bedrijfsleven.

Maar volgens Johnson is de nationalisering nodig. De bedrijven die de forensentreinen nu nog Londen in sturen maken er volgens hem een zooitje van. Zo kwamen op 12 januari van dit jaar de treinen met bestemming Londen tot stilstand door "het laaghangende felle winterzonnetje". De monitorschermen van het treinbedrijf Southeastern waren niet meer te lezen, zo verexcuseerde de leiding zich voor de vertraging.

Tot het arsenaal aan excuses van de verschillende Londense private treinbedrijven horen ook "de blaadjes op het spoor", een excuus dat ook veelvuldig door de Nederlandse Spoorwegen is gehanteerd in de afgelopen jaren. Een andere opmerkelijke Britse verklaring voor een stevige vertraging: "We hebben last van het verkeerde soort sneeuw."

Lees verder na de advertentie
We hebben last van het verkeerde soort sneeuw.

Een van de vele opmerkelijke excuses van de Britse treinbedrijven

Elke 15 minuten een trein
De abominabele service in combinatie met de frequente vertragingen is zowel het publiek als de politiek inmiddels te veel geworden. Het plan is nu om tussen 2017 tot 2021 de forensentrajecten één voor één te laten overnemen door de gemeentelijke Tfl. Johnson belooft dat elke 15 minuten een trein zal vetrekken op tachtig procent van alle stations op de drukke routes rondom en naar Londen. Nu is dat slechts 67 procent.

De private treinbedrijven laten in een reactie weten dat ze weinig zien in de plannen van Johnson. Het Londense spoor is volgens hen zo vol dat de extra treinen alleen maar meer problemen zullen veroorzaken. Goederentreinen en treinen die van verder komen zullen er bovendien de dupe van worden, waarschuwen zij. Johnson trekt zich hier weinig van aan. Hij is vastberaden de forensentreinen te besturen.

Burgemeester van Londen, Boris Johnson (midden) bespreekt met transport minister Patrick McLoughlin (links)de problemen met forenzentreinen in het station aan Liverpool Street in de Britse hoofdstad. © photo_news

Deel dit artikel

We hebben last van het verkeerde soort sneeuw.

Een van de vele opmerkelijke excuses van de Britse treinbedrijven